Så håller du tänderna rena
Så håller du tänderna rena - svenska lättlästDet är viktigt att rengöra tänderna varje dag. Då kan de hålla sig friska hela livet. Det hjälper också att inte småäta.
Den här texten riktar sig till dig som är vuxen.
Se filmer om hur du gör rent på tänderna:
Så borstar du med tandborste
Så borstar du med elektrisk tandborste
Så gör du rent med tandtråd och mellanrumsborste
Filmerna finns hos Folktandvården Stockholm.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Bra vanor stärker tänderna
Det är viktigt att sköta om tänderna varje dag. Då kan du undvika besvär och sjukdomar i tänderna och tandköttet. En frisk mun är också bra för kroppen. Inflammationer och infektioner i munnen ökar risken för olika sjukdomar.
Gör rent varje dag
Du behöver borsta tänderna två gånger om dagen. Borsta efter frukost och innan du ska sova. Det är viktigt att borsta med tandkräm med fluorid. Fluorid stärker tänderna och hindrar att det blir hål.
Du som är vuxen behöver också göra rent mellan tänderna. Du kan använda tandtråd, tandstickor och mellanrumsborstar.
Vänta med att borsta om du har ätit något surt
Vänta en timme med att borsta tänderna om du har druckit eller ätit något surt. Det kan till exempel vara juice eller äpple. Annars kan tandens yta skadas.
Dåligt för tänderna att småäta
Undvik att äta mellan måltiderna. Varje gång du äter kan det börja bildas hål i tänderna.
Gå till tandläkaren eller tandhygienisten
Det är bra att få tänderna undersökta regelbundet. Då kan du upptäcka problem tidigt. Du kan också få råd om hur du ska sköta dina tänder.
Så rengör du tänderna
Du behöver borsta alla ytor på tänderna och göra rent mellan tänderna.
Så borstar du
Använd en till två centimeter tandkräm på tandborsten. Det gäller även barn över 6 år.
Du behöver borsta i ungefär två minuter för att alla tänder ska bli rena.
Med tandborste
Använd en mjuk tandborste. Vinkla tandborsten 45 grader mot tänderna. Gnugga mjukt med små rörelser. Om du borstar för hårt kan tandköttet dra sig undan och tanden skadas.
Borsta en tandrad i taget. Var noggrann så att du kommer åt överallt.
Med eltandborste
Eltandborstar är effektiva och lätta att använda.
Med eltandborste är det bäst att borsta en tand i taget. Tryck inte för hårt. Var noggrann så att du kommer åt överallt.
Skölj inte med vatten
Skölj inte ur munnen med vatten när du har borstat klart. Sila runt tandkrämens skum med lite vatten i munnen och spotta ut. Då får tänderna ett bra skydd med fluorid.
Vänta med att äta och dricka något i 30 minuter efter du har borstat klart.
Hjälpmedel för att göra rent mellan tänderna
Du behöver ta bort bakterier mellan tänderna en gång om dagen. Du kan använda följande hjälpmedel:
- Tandtråd. Passar för trånga mellanrum.
- Tandsticka. Passar för medelstora mellanrum.
- Mellanrumsborste. Passar för medelstora till stora mellanrum.
Det kan vara svårt att hålla tandtråden med händerna. Då kan du använda en tandtrådshållare. De finns att köpa på apoteket.
Tandstickor och mellanrumsborstar finns i olika storlekar. Prova helst ut rätt storlek med en tandläkare eller tandhygienist.
Tryck inte in en tandsticka eller mellanrumsborste mellan tänderna om det känns för trångt.
Ibland blöder det
Tandköttet kan blöda lite om du inte gör rent regelbundet. Det brukar gå över om du fortsätter göra rent varje dag.
Munskölj
Munskölj kan hjälpa till att göra rent. Men inte alla munskölj har effekt. Det måste innehålla minst 0,2 procent natriumfluorid eller bakteriedödande medel. Natriumfluorid brukar skrivas som NaF på flaskan.