Kok­rekommenda­tion i Visby med omnejd
Innehållet gäller Gotland

På grund av förhöjda nivåer av organismer i dricksvattnet inför Region Gotland en kokrekommendation för boende i Visbyområdet. Detta gäller de som har kommunalt dricksvatten i: Brissund, Själsö, Väskinde, Visby, Vibble och Västerhejde. Läs mer på Gotland.se

Regler och rättigheter

Samtycke vid sex

Samtycke vid sex - svenska lättläst

Du ska bara ha sex när du själv vill. Ingen får göra något sexuellt med dig om du till exempel säger nej eller sover. Det är ett brott att ha sex med en person som inte vill.

Att säga ja till sex kallas att man ger samtycke till sex.

Den här texten finns översatt till andra språk.

Lag om samtycke

Det finns en lag som kallas för samtyckeslagen. Den innebär att man bara får ha sex med en person som har gett sitt samtycke till det.

Samtycket måste finnas under hela tiden ni har sex. Det måste också finnas varje gång ni har sex. Du kan vilja ha sex på ett sätt en dag, men på ett annat sätt en annan dag.

Får inte tvinga någon att ha sex

Det är olagligt att tvinga någon att ha sex. Det är också olagligt att ha sex med någon som inte uttrycker att hen vill det. Därför ska du aldrig tjata på någon att ha sex. Då kan personen ha sex med dig fast hen egentligen inte vill. Det är inte samma sak som att ge samtycke.

Kan räknas som våldtäkt

Att ha sex med någon utan samtycke räknas som våldtäkt eller sexuellt övergrepp. Ett vanligt straff är fängelse.

Var säker på att den andra personen vill

Det kan märkas på olika sätt att någon vill ha sex. Här är några exempel:

  • Hen säger ja till sex.
  • Hen ber dig fortsätta med det du gör.
  • Hen ser ut att njuta och ser nöjd ut.
  • Hen rör vid dig och håller om dig.

Fråga personen om hen vill ha sex om du är osäker. Det är bättre att fråga än att inte vara helt säker.

När personen inte har gett samtycke

Det här är exempel på situationer när det är olagligt att ha sex med en person:

  • Personen har inte sagt eller visat att hen vill.
  • Personen sover och märker inte att du har sex med hen.
  • Personen är påverkad av alkohol eller droger och kan inte säga varken ja eller nej.
  • Personen känner sig tvingad eller övertalad att ha sex.

Om någon har haft sex med dig utan ditt samtycke

Sex ska kännas bra och du ska känna dig trygg. Ingen får göra något sexuellt med dig som du inte har sagt eller visat att du vill.

Kontakta polisen

Kontakta polisen om du har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp.

Kontakta vården

Ring telefonnummer 1177 för att få hjälp med var du ska söka vård. Ibland går det att få hjälp på andra språk än svenska och engelska. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer. 

Du kan få stöd efter ett övergrepp

Genom en vårdcentral kan du få prata med en psykolog eller en kurator. Det finns också olika stödlinjer på telefon. Här är några exempel:

Du som har haft sex med en person som inte ville

Du som har haft sex med någon som inte har gett sitt samtycke behöver ta ansvar för det. Det är viktigt att du söker hjälp så att du inte gör samma sak igen. Det finns behandling att få.

Du kan ringa till hjälplinjen Preventell för att få råd. Du kan också kontakta en vårdcentral.

Other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

Soomaali – somaliska

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan