| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.00 | Om ej svar telesvar |
| Tisdag | 08.00–16.00 | Om ej svar telesvar |
| Onsdag | 08.00–16.00 | Om ej svar telesvar |
| Torsdag | 08.00–16.00 | Om ej svar telesvar |
| Fredag | 08.00–16.00 | Om ej svar telesvar |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Tisdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Onsdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Torsdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Fredag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
- Besöksadress:
- Brömsebroväg 8, VISBY
- Län, kommun:
- Gotlands län, Gotland
- Postadress:
- Region Gotland, 621 84 VISBY
- Webbplats:
- https://gotland.se/omsorg-och-stod/rehabilitering-och-habilitering/tolk
Kontoret kan ibland vara obemannat. Vi återkommer så snart vi är på plats. Behöver du tolk till akut sjukvård, socialtjänst, polis eller veterinär när Tolkcentralen har stängt? Ring 1177. (Läs mer under Praktisk information längre ner på sidan)
Tolkcentralen finns för att döva, vuxendöva, hörselskadade och personer med dövblindhet ska få tolk till alla förekommande situationer i vardagslivet.
Vi kan hjälpa till och tolka vid till exempel sjukvårdsbesök, arbetsplatsträffar, myndighetskontakter, familjeangelägenheter, fritidsaktiviteter och föreningsliv.
Tolkcentralen står oftast för tolkkostnaden. Vid vissa specifika tillfällen har istället den aktuella arrangören, arbetsgivaren eller myndigheten betalningsansvar.
Tolkcentralen förskriver även texttelefoner och bildtelefoner.
Tolkcentralen har ett nära samarbete med Hörselvård, Syncentral och Logopedmottagning.
Enhetschef Renée Adlertz
Vi kan hjälpa dig med:
- Vardagstolkning till teckenspråkiga döva, dövblinda, hörselskadade och vuxendöva.
- Hörande möjlighet till tolkning vid kommunikation med ovanstående grupper.
- Insatser till personer med kombinerad syn- hörselnedsättning eller dövblindhet.
- Teckenspråkstolkning
- Dövblindtolkning
- Skrivtolkning
Tolkcentralen förskriver även texttelefoner och bildtelefoner.
- Be gärna tolken informera om hur tolkningen går till.
- Vänd dig till den du skall prata med, inte mot tolken.
- Tala/teckna en i taget.
- Tolken översätter ALLT som sägs och tecknas.
- Tala i vanlig samtalstakt, tolken säger till om något behöver förtydligas.
- Tolken har tystnadsplikt, är opartisk och ingen samtalspart.
- Tolkningen kan ske både med tolk på plats eller via distanstolkning.
Se öppettider och telefonnummer här ovan. Om vi inte svarar, lämna ett meddelande med vilken typ av tolk som behövs och era kontaktuppgifter. Vid akut behov av tolk på kvällar eller helger, läs mer under "Boka tolk akut när Tolkcentralen har stängt".
Boka alltid tolk, så att inte anhöriga behöver tolka
Vid en tolkbokning behöver följande uppgifter lämnas:
- Datum, start- och sluttid
- Plats och adress
- Tolkmetod
- Namn och eventuellt personnummer
- Vad tolkningen gäller, exempelvis: möte, läkarbesök, fritidsaktivitet, föreningsliv, bröllop eller begravning
- Övrig information, exempelvis: möteshandlingar, namn på personer som ska närvara, program, sångtexter och tal
Se öppettider och telefonnummer här ovan. Om vi inte svarar, lämna ett meddelande med vilken typ av tolk som behövs och era kontaktuppgifter. Vi återkommer så fort vi kan. Vid akut behov av tolk på kvällar eller helger, läs mer under "Boka tolk akut när Tolkcentralen har stängt".
Låt inte anhörig vara tolk, patienten behöver deras stöd. Tolkning är kostnadsfri inom sjukvården och förutsättning för en patientsäker vård.
- Datum, start- och sluttid
- Plats och adress
- Tolkmetod
- Patientens namn och personnummer
- Typ av besök (till exempel läkarbesök, rond eller undersökning)
- Övrig information – namn och titel på personal som ska närvara samt syfte med besöket
Ring 1177 om du behöver du tolk till akut sjukvård, socialtjänst, polis eller veterinär när vi har stängt.
- Uppge att det gäller Region Gotland samt vilken typ av tolk som behövs. (Skrivtolk, teckenspråkstolk eller dövblindtolk.)
- Vänta kvar i samtalet medan 1177 letar tolk. Lägg inte på innan besked lämnats om och när tolk kan vara på plats.
- För att säkerställa kommunikationen när ni inte har tolk, använd tjänsterna bildtelefoni.net eller texttelefoni.se.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.