Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Hjälpmedel

Hjälpmedel vid diabetes i Region Östergötland

Innehållet gäller för Östergötland

I Region Östergötland finns olika hjälpmedel för diabetes från flera leverantörer. Här hittar du information om vilka hjälpmedel som finns och hur du kan få stöd om du får problem med dina hjälpmedel.

Ladda upp data inför besök hos vården

 

Inför ditt besök hos vården ska du ladda upp din data i den molntjänst som du använder; till exempel Glooko, CareLink eller LibreView. Du kan ladda upp pumpdata, sensordata och insulindata. I avsnittet om Molntjänster - kom igång kan du läsa om hur du gör.

Om sensorn tappar kontakt med appen

För att sensorn inte ska tappa kontakt med appen är det viktigt att du tar hand om din mobiltelefon.

Tänk på att

  • starta om mobiltelefonen regelbundet
  • uppdatera appen till den senaste versionen
  • hålla koll på kompatibiliteten mellan telefonuppgraderingar och appuppdateringar och stäng av automatiska uppdateringar
  • rensa Bluetooth-listan
  • tömma cache-minnet (gäller bara Android-telefoner).

Om du inte vet hur du rensar Bluetooth-listan eller cache-minnet kan du kontakta vår support.

Molntjänster - kom igång

Här kan du läsa om hur du kommer igång med molntjänsterna Glooko, CareLink, Libreview och Clarity/Dexcom.

Glooko

Installera Glooko mobilapp

Så här installerar du Glookos mobilapp

Skapa ett konto

Så här skapar du ett Glooko-konto.

För att skapa konto till Glooko krävs föräldrars samtycke för minderåriga. Föräldrarna anger sin mejladress och ett mejl från Glooko skickas för att be om samtycke. Föräldrarna måste godkänna detta innan kontot kan registreras i appen.

Om du har glömt ditt lösenord

Du kan återställa ditt lösenord på Glokos webbplats

Ladda upp och synka data från diabeteshjälpmedel till Glooko

Läs om hur du gör för att synka din arbetsdata på Glokos webbplats.

Om du kan se din data i webbversionen av Glooko är den även uppladdad och synkad så att vårdpersonalen kan se den.

Carelink

Skapa ett konto

  1. Gå till carelink.minimed.eu.
  2. Välj Skapa ett konto.
  3. Välj landet du bor i, önskat språk, kontotyp (Patient eller Följare) och acceptera användarvillkoren och sekretesspolicyn. Kontakta CareLink för mer hjälp om Följare-konton.
  4. Följ instruktionerna för samtycke för att skapa ett konto.
  5. Det sista steget ber dig att göra en tvåfaktorsautentisering för att verifiera din mejladress. Du får ett mejl med en kod som du måste ange för att slutföra registreringen.
  6. I framtiden när du loggar in, kan du bli ombedd att upprepa tvåfaktorsautentiseringsprocessen beroende på säkerhetskraven i det land du bor i. Det är viktigt att du har en giltig mejladress för att det ska fungera.

Om du har glömt ditt användarnamn eller lösenord

Läs om vad du ska göra om du har glömt ditt användarnamn eller glömt ditt lösenord

Om du behöver mer hjälp ska du kontakta din lokala Medtronic-produktsupport.

Ladda upp och synka data från diabeteshjälpmedel till CareLink

Det är vården som gör den första synkningen. Hänivsa till CareLink om det inte fungerar.

Libreview

Skapa ett konto

Du kan skapa ett enskilt konto via en mejlnbjudan eller direkt på LibreViews webbplats. Din mejladress kommer vara ditt användarnamn.

  1. Gå till libreview.com och klicka på Skapa konto.
  2. Välj LibreView-konto.
  3. Välj ditt bosättningsland.
  4. Godkänn användarvillkoren.
  5. Godkänn sekretessmeddelandet.
  6. Fyll i dina uppgifter.
  7. Gå till din mejl och leta upp bekräftelsemeddelandet från LibreView. Klicka på knappen Bekräfta e-postadress.
  8. Om den är aktiverad för dig slutför du tvåfaktorautentiseringen och klickar sedan på knappen Verifiera och logga in.

Ladda upp och synka data från diabeteshjälpmedel till Libreview

Det är vården som gör den första synkningen. Hänivsa till Libreview om det inte fungerar.

Clarity/Dexcomkonto

Skapa ett konto

  1. Gå till clarity.dexcom.eu.
  2. Tryck på Skapa konto.
  3. Du kommer att få ange din mejladress och persondata (födelsedatum och adress).

Ditt Dexcom Clarity-konto är specifikt för ditt geografiska område. Konton som skapats utanför EU kommer inte att vara tillgängliga inom EU. 

Du måste använda samma autentiseringsuppgifter när du använder Clarity och ditt Dexcom–konto.

Om du inte kan se din data i Glooko

Du kan se din data utan att vara inloggad, men för att data ska kunna överföras till Glooko behöver du vara inloggad i din Clarity/Dexcom-app. Kontrollera därför att du är inloggad.

Ladda upp och synka data från diabeteshjälpmedel till Clarity/Dexcom

Det är vården som gör den första synkningen. Hänivsa till Clarity/Dexcom om det inte fungerar.

Leverantörer och hjälpmedel

Här ser du vilka leverantörer som har vilken hårdvara (pump, sensor, blodsockermätare) och vilken mjukvara (app, sensor).

På leverantörens webbplats finns mer information om varje hjälpmedel. Om du får problem med dina hjälpmedel kan du kontakta leverantören för att få hjälp. 

Abbott

Leverantörens webbplats och support: abbott.se

Sensor

  • Libre 2 plus
  • Libre 3 plus

Molntjänster och appar

  • FreeStyle LibreLink (Libre 2 plus)
  • FreeStyle Libre 3 appen
  • LibreLinkUp appen (för följare och närstående)

Ascensia

Leverantörens webbplats och support: diabetes.ascensia.se

Sensor

  • Eversense

Molntjänster och appar

  • Eversenseappen
  • Eversense Now F (för följare och närstående)

Nordic Infucare

Leverantörens webbplats och support: diabetesinfucare.com

Sensor

  • Dexcom One+
  • Dexcom G6
  • Dexcom G7

Molntjänst för sensor

  • Clarity/Dexcom

Pump

  • Omnipod Dash
  • Omnipod 5

Molntjänst för pump

  • Glooko

Medtronic

Leverantörens webbplats och support: medtronic-diabetes.com

Sensor

  • Simplera
  • Simplera sync
  • Guardian 4

Pump

  • MiniMed 780 G

Molntjänst och appar

  • MiniMed mobilapp
  • CareLink Personal (programvara tillgång till diabetesdata och kan dela den med ditt diabetesteam. Samma inlogg för MiniMed mobilapp som för CareLink Personal.)
  • Wecare app (support, självbetjäning och utbildning)
  • CareLink Connect app (för följare och närstående)

Smartpenna

  • InPen

Molntjänst för smartpenna:

  • Simplera appen
  • CareLink Personal (programvara med tillgång till diabetesdata och du kan dela den med ditt diabetesteam. Samma inlogg för Simplera mobilapp som för CareLink Personal.)
  • InPen appen (dosräknare, ger glukosvärden från Simplera sensorn)
  • CareLink Connect app (för följare och närstående)

Rubin Medical

Leverantörens webbplats och support: rubinmedical.se

Sensor

  • Dexcom G6
  • Dexcom G7

Pump

  • Tandem Control IQ
  • Tandem Basal

Molntjänst och appar

  • Clarity/Dexcom

Ypsomed

Leverantörens webbplats och support: mylife-diabetescare.com

Sensor

  • Dexcom G6
  • Libre 3 plus

Pump

  • mylife YpsoPump

Molntjänst och appar

  • mylife CamAPS FX app
    Finns bara för Android, det kommer eventuellt för iPhone till sommaren 2025.

Roche

Leverantörens webbplats och support: accu-chek.se

Pump

  • Accu-Chek Solo (slangfri pump)

Blodsockermätare

  • Accu-Chek Guide
  • Accu-Chek Mobile

Molntjänst och appar

  • mySugr app
  • mySugr insulinråd (tillgänglig för användning i Europa)

Medtrum

Leverantörens webbplats och support: medtrum.se

Sensor

  • TouchCare Nano CGM

Pump

  • TouchCare Nano (slangfri pump)

Molntjänst och appar

  • EasyPatch App

Hjälp och stöd

Frågor om appar och molntjänster

Kontakta Region Östergötlands support vid tekniska frågor om exempelvis hur du laddar upp data inför ditt besök hos vården, eller överföring av data från sensor/pump till appar och molntjänster.

Telefon: 010-103 22 88
Supporten är öppen vardagar klockan 8-16.

Frågor om diabeteshjälpmedel och reklamationer

Kontakta leverantören av ditt hjälpmedel om du har frågor om hjälpmedlet eller vill reklamera.

Medicinska frågor

Kontakta din diabetessjuksköterska om du har medicinska frågor.

Till toppen av sidan