Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Om 1177

Allmänna villkor för 1177 direkt

1177 direkt är en digital tjänst där du kan få kontakt med vården via chatt och video. Följande information kan vara bra att veta när du kontaktar vården och ska använda 1177 direkt i din region.

I den här texten får du information om till exempel vad som krävs för att använda 1177 direkt, och vad som gäller vid skyddade personuppgifter.

Vad krävs för att använda 1177 direkt?

Du behöver ha ett svenskt personnummer och e-legitimation för att kunna använda tjänsten på din mobil, surfplatta eller dator. Det gäller också om du befinner dig i utlandet och vill använda tjänsten.

Du behöver förstå svenska och kunna läsa och förstå skriven text.

Vad kostar det att använda tjänsten?

Sjukvårdsrådgivning via tjänsten är alltid kostnadsfri, men en patientavgift tillkommer om du till exempel blir bokad för ett läkarbesök.

De flesta regioner har ungefär samma patientavgifter. Välj din region ovan för mer information om avgifter.

Avgiften ingår i det så kallade högkostnadsskyddet och räknas som ett vanligt vårdbesök.

Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.

Hur hanteras mina personuppgifter?

När du får vård via chatt eller videosamtal dokumenteras det alltid i regionens journalsystem på samma sätt som vid fysiska besök i vården. Dina personuppgifter finns redan sparade eftersom du har loggat in med e-legitimation.

Läs mer om tystnadsplikt och sekretess.

Skyddade personuppgifter och 1177 direkt

Hur skyddade personuppgifter hanteras skiljer sig åt mellan regioner. Du kan läsa mer här om vad som gäller i din region, om du väljer din region ovan.

Om du har frågor eller känner dig osäker på hur dina uppgifter hanteras, kontakta din region eller läs mer om personuppgifter på 1177.se.

Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.

Läs mer om din journal och om hur personuppgifter hanteras i vården.

Kontakt och support

Supporten för 1177 direkt kan hjälpa dig med följande:

  • Du vill anmäla ett tekniskt fel.
  • Du behöver hjälp att använda tjänsten.
  • Du vill lämna en synpunkt.

Supporten för 1177 direkt kan inte hjälpa dig med följande:

  • Frågor om din hälsa eller om du behöver söka vård.
  • Boka en tid åt dig eller någon annan.
  • Kontakta en mottagning åt dig.

Formulär för att kontakta supporten för 1177 direkt

Synpunkter på den vård du fått via 1177 direkt

Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.

Om du inte är nöjd med vården - 1177

Här kan du läsa hur du kan kontakta vården

Mer på 1177.se

1177 direkt

Via tjänsten 1177 direkt kan du söka vård digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och kan sedan få hjälp av regionens vårdpersonal, var du än befinner dig. Vid behov går det även att växla över till videosamtal.

Vårdgaranti

Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

Patientlagen

Patientlagen är en lag som finns för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få. Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma om din vård.

Till toppen av sidan