NÄR DU BEHÖVER VÅRD

Så kontaktar du vården

Innehållet gäller Jönköpings län

Du kan kontakta en mottagning på flera olika sätt, till exempel via nätet genom att logga in och använda e-tjänster eller att ringa.

Kontakta vården via nätet

Du kan kontakta en mottagning via nätet genom att logga in. Då kan du kommunicera med mottagningar på ett säkert sätt. Med hjälp av e-tjänsterna kan du till exempel förnya recept och boka, omboka eller avboka tider. Olika mottagningar erbjuder olika tjänster.

Läs om hur e-tjänsterna fungerar och hur du gör: 

Ringa till vården

Du kan ringa en mottagning. De flesta mottagningar i Jönköpings län har en telefontjänst som innebär att du inte behöver vänta i telefonkö, utan istället anger ditt telefonnummer och blir uppringd.

Om en mottagning på en vårdcentral är stängd kan du välja att bli kopplad till 1177 för sjukvårdsrådgivning eller om du vill bli uppringd nästa vardag. 

Telefonnummer och andra kontaktuppgifter hittar du genom att söka efter mottagningen via Hitta vård:

Vill du ha hjälp med att kontakta en mottagning, eller någon annan verksamhet i hälso- och sjukvården, kan du ringa:

  • Region Jönköpings läns kontaktcenter, telefon 010-241 00 00.

E-post

Region Jönköpings län kan inte garantera sekretess vid kommunikation med e-post. Därför har du som patient ingen ovillkorlig rätt att få svar via e-post från sjukvården. Det är vårdpersonalen som bedömer om du kan få svar via e-post och vilka uppgifter som i så fall kan finnas med.

Om du vill använda e-post i kommunikationen med vården är det viktigt att det görs på ett så säkert sätt som möjligt, och du ska:

  • ha en väl etablerad vårdrelation med vårdpersonalen
  • själv ha tagit initiativ till kommunikationen via e-post
  • vara införstådd med att Region Jönköpings län inte kan garantera sekretess
  • känna till riskerna med e-postkommunikation

Om du skickar e-post ska det vara överenskommet i förväg och du får e-postadressen av vårdpersonalen.

Till toppen av sidan