ÄTA FÖR ATT MÅ BRA

Skriva matdagbok

Innehållet gäller Jönköpings län

Att skriva matdagbok innebär att du under en eller flera dagar registrerar allt som du äter och dricker. Matdagboken hjälper dig att få en bra överblick. På så sätt blir det lättare för dig att bestämma vilka förbättringar du vill göra.

Bild på en tallrik med fil, blåbär, solrosförn och ett knäckebröd med skinka och gul paprika

Det är bra att skriva 3-4 dagar i följd och att minst en av dagarna är en helgdag. Du väljer själv var du skriver din matdagbok. Till exempel kan du använda en app i mobilen eller ett anteckningsblock. Om du vill kan du skriva ut bladen i den här pdf-filen.

Blad: Matdagbok

Så här skriver du matdagbok

Orsaken till varför du skriver din matdagbok påverkar förstås hur noggrann du behöver vara. Det är bra att vara extra noggrann om någon annan ska läsa matdagboken, till exempel vårdpersonal.

Det är viktigt att fylla i vilka mängder och vilken sorts mat du har ätit. Även dryck ska skrivas upp. Vad man upplever som en portion är ganska individuellt. Har du möjlighet att väga maten är det bra, annars kan du försöka uppskatta mängden med hjälp av en måttsats.

Det brukar vara enklast att skriva i matdagboken i direkt samband med måltiden. Det är också bra att anteckna hur du känner dig vid måltiden. Det hjälper dig att hitta sätt att förbättra vad du äter. 

Till toppen av sidan