Påminnelse via sms och e-post inför din bokade tid
Du kan få en påminnelse inför din bokade tid. Det är enkelt, kostnadsfritt och minskar risken att du missar din tid. Påminnelsen skickas vanligtvis ut 48 timmar före den bokade tiden.
Påminnelsen innehåller
Du kan få påminnelsen via sms, e-post eller båda. Du kan välja att få påminnelsen på svenska eller engelska.
Påminnelsen innehåller:
- ditt förnamn
- datum och tid för besöket
- typ av besök, till exempel: mottagningsbesök, telefontid eller hembesök
- mottagningens namn
Om du uteblir från en bokad tid behöver du ändå betala för den – även om du inte fått någon påminnelse.
Så slår du på påminnelser
Kontakta din mottagning eller klinik för hjälp att aktivera påminnelser.
Du behöver uppge:
- Vilket telefonnummer eller vilken e-postadress du vill ha påminnelsen till. Du kan få påminnelsen till högst tre telefonnummer och tre mejladresser.
- Om du vill ha påminnelser från alla dina kliniker eller mottagningar eller bara från vissa.
Så stänger du av påminnelser
Kontakta din mottagning eller klinik för hjälp att stänga av påminnelser. Du kan välja att stänga av påminnelser för alla mottagningar eller kliniker, eller bara för vissa.
När du fyller 18 år
Vårdnadshavarens telefonnummer eller e-post tas inte bort automatiskt när du fyller 18 år. Vill du att dessa uppgifter ska tas bort måste du själv kontakta din mottagning eller klinik.
Tidbokningsmeddelande i inkorgen på 1177.se
Utöver sms-påminnelse och e-post-påminnelse kan du inför en del bokade tider få ett meddelande i din inkorg på 1177.se. Detta kallas för tidbokningsmeddelande.
Meddelandet innehåller information om din bokade tid. Det står bland annat datum och tid, vilken typ av besök det gäller och hälsocentralens eller mottagningens namn.
Om du har slagit på aviseringar på 1177.se får du en avisering via sms eller e-post om att du har ett nytt meddelande i inkorgen.