- 2. Se bokad tid
- Beställ batterier till hörapparater - barn
- Beställ journalkopia
- Beställningskort för förbrukningsartiklar
- Egenremiss
- Har min remiss kommit fram?
- Intresseanmälan - tecken som stöd till tal (TSS)
- Intresseanmälan till gruppverksamhet
- Kontakta mig/Ställ en fråga
- Kontakt för av- eller ombokning
- Kontakt för tidsbokning
- Problem med parkoppling mellan hörapparat och mobiltelefon
- Tyck till om Hörselvården
- Åberopa vårdgaranti
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 07.00–12.00 | når du tidsväljaren |
| Måndag | 08.00–16.00 | för bokade samtal |
| Tisdag | 07.00–12.00 | når du tidsväljaren |
| Tisdag | 08.00–16.00 | för bokade samtal |
| Onsdag | 07.00–12.00 | når du tidsväljaren |
| Onsdag | 08.00–16.00 | för bokade samtal |
| Torsdag | 07.00–12.00 | når du tidsväljaren |
| Torsdag | 08.00–16.00 | för bokade samtal |
| Fredag | 07.00–12.00 | når du tidsväljaren |
| Fredag | 08.00–15.00 | för bokade samtal |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Tisdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Onsdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Torsdag | 08.00–16.00 | för bokade besök |
| Fredag | 08.00–15.00 | för bokade besök |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
- Besöksadress:
- Brömsebroväg 8, VISBY
- Län, kommun:
- Gotlands län, Gotland
- Postadress:
- Region Gotland, 621 84 VISBY
- Webbplats:
- https://www.1177.se/Gotland/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/horsel/nedsatt-horsel/
Vägbeskrivning
Hitta hit:
Mottagningen ligger på Korpenområdet. Vissa besök utförs också på Visby Lasarett, Öron-Näsa-Halsmottagningen. Därför är det extra viktigt att du noga läser i din kallelse var du ska gå.
Hörselvården erbjuder insatser som bidrar till att personer med hörselnedsättning återvinner eller bibehåller bästa möjliga funktionsförmåga. Målet är att för individen skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhället. Insatserna utformas och utförs med utgångspunkt i en patientcentrerad vård.
Hörselvården arbetar nära med öronsjukvård, skola, habilitering, äldreomsorg, Tolkcentralen, Syncentralen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen Hörsel.
På Hörselvården arbetar audionom, kurator, syn- och hörselinstruktör, tekniker samt sekreterare.
Hörselvården tar endast emot patienter som är folkbokförda på Gotland. Övriga hänvisas till sin egen hörselmottagning.
Enhetschef Renée Adlertz
Hörselvården arbetar med rehabiliterande och habiliterande insatser till personer med
hörselnedsättning av olika grad och art. Det här kan Hörselvården hjälpa dig med:
- Hörselmätning i samband med hörselrehabilitering
- Utprovning, anpassning och service av hörhjälpmedel, utifrån Region Gotlands
regelverk - Rådgivning, samtalsstöd, information och utbildning till dig som är patient, närstående eller kringpersonal
- Introduktionskurs i teckenspråk till familjer med barn som har en hörselnedsättning/dövhet.
- Insatser i samverkan med Syncentral och Tolkcentral till patienter med kombinerad syn- och hörselnedsättning
Lär mer om vad du kan få hjälp med: Hörselvården Gotland informerar (pdf-fil)
Remisskrav
För att komma till Hörselvården behöver du en remiss. På vårdcentralen finns möjlighet att göra en första hörselundersökning. Om undersökningen visar att du är i behov av hörselrehabilitering skickas en remiss till Hörselvården och du blir sedan kallad för ett bedömningsbesök.
Har du nyligen gjort hörselundersökning på annat håll kan du istället skicka en egenremiss, observera att du med egenremissen måste bifoga ditt hörselprov.
VID PROBLEM MED HÖRAPPARAT:
Hörapparaten lämnas i receptionen på Korpen (Brömsebroväg 8, Visby). Ta en kölapp och fyll i den blankett som lämnas ut i kassan. Lämna sedan in blanketten och hörapparaten i kassan.
Du kan även skicka dem till: Hörselvården, Brömsebroväg 8, 612 81 Visby. Ange personnummer, namn och paketera väl!
En första översyn av hörapparater kan ta upp till tre arbetsdagar.
TILL DIG SOM GENOMGÅTT HÖRSELREHABILITERING PÅ FASTLANDET (efter att ha åberopat vårdgarantin): Då du avslutat din hörselrehabilitering på fastlandet övergår ansvaret för dina hörapparater till oss på Hörselvården på Gotland. Det innebär att vi sköter framtida service eller justeringar - men du är själv ansvarig för att beställa och byta vissa förbrukningsartiklar. Kontakta oss om du saknar beställningskort.
Läs mer under Praktisk information längre ner på sidan.
Praktisk information från Hörselvården Gotland:
Vad gör jag om hörapparaten inte fungerar?
- Byt batteri även om det ”inte är dags”.
- Kontrollera om det finns vax eller fukt i ljudkanalen/slangen.
- Är hörapparaten utsatt för fukt, öppna batteriluckan och ta ur batteriet. Låt
lufttorka. Vid behov använd fuktkapslar/torkburk. Audionomerna på
Hörselvården vet var du kan köpa dessa. OBS! Torka inte hörapparaten på element, i mikrovågsugn eller ugn. - Prova att byta vax- och/eller mikrofonfilter.
- Prova att byta plastslangen.
- Prova att byta dome.
- Svårt att undersöka själv, men kanske har du vax i öronen som hindrar ljudet att
komma in?
Konkreta problem med möjliga orsaker samt tips på åtgärder finns i Felsökningsguide – vad gör jag om hörapparaten inte fungerar? (pdf-fil)
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.