Kok­rekommenda­tion i Visby med omnejd
Innehållet gäller för Gotland

På grund av förhöjda nivåer av organismer i dricksvattnet inför Region Gotland en kokrekommendation för boende i Visbyområdet. Detta gäller de som har kommunalt dricksvatten i: Brissund, Själsö, Väskinde, Visby, Vibble och Västerhejde. Läs mer på Gotland.se

Hörselvården, Visby

Brömsebroväg 8, VISBY

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.00–12.00når du tidsväljaren
Måndag08.00–16.00för bokade samtal
Tisdag07.00–12.00når du tidsväljaren
Tisdag08.00–16.00för bokade samtal
Onsdag07.00–12.00når du tidsväljaren
Onsdag08.00–16.00för bokade samtal
Torsdag07.00–12.00når du tidsväljaren
Torsdag08.00–16.00för bokade samtal
Fredag07.00–12.00når du tidsväljaren
Fredag08.00–15.00för bokade samtal
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00för bokade besök
Tisdag08.00–16.00för bokade besök
Onsdag08.00–16.00för bokade besök
Torsdag08.00–16.00för bokade besök
Fredag08.00–15.00för bokade besök
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Brömsebroväg 8, VISBY
Län, kommun:
Gotlands län, Gotland
Postadress:
Region Gotland, 621 84 VISBY
Webbplats:
https://www.1177.se/Gotland/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/horsel/nedsatt-horsel/

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Mottagningen ligger på Korpenområdet. Vissa besök utförs också på Visby Lasarett, Öron-Näsa-Halsmottagningen. Därför är det extra viktigt att du noga läser i din kallelse var du ska gå.

Hörselvården erbjuder insatser som bidrar till att personer med hörselnedsättning återvinner eller bibehåller bästa möjliga funktionsförmåga. Målet är att för individen skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhället. Insatserna utformas och utförs med utgångspunkt i en patientcentrerad vård.


Hörselvården arbetar nära med öronsjukvård, skola, habilitering, äldreomsorg, Tolkcentralen, Syncentralen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen Hörsel.


På Hörselvården arbetar audionom, kurator, syn- och hörselinstruktör, tekniker samt sekreterare.


Hörselvården tar endast emot patienter som är folkbokförda på Gotland. Övriga hänvisas till sin egen hörselmottagning.


Enhetschef Renée Adlertz

Ägarform: Region

Verksamheten tillhör Region Gotland.

Hörselvården arbetar med rehabiliterande och habiliterande insatser till personer med 
hörselnedsättning av olika grad och art. Det här kan Hörselvården hjälpa dig med:

  • Hörselmätning i samband med hörselrehabilitering
  • Utprovning, anpassning och service av hörhjälpmedel, utifrån Region Gotlands 
    regelverk
  • Rådgivning, samtalsstöd, information och utbildning till dig som är patient, närstående eller kringpersonal
  • Introduktionskurs i teckenspråk till familjer med barn som har en hörselnedsättning/dövhet.
  • Insatser i samverkan med Syncentral och Tolkcentral till patienter med kombinerad syn- och hörselnedsättning

Lär mer om vad du kan få hjälp med: Hörselvården Gotland informerar (pdf-fil)

Remisskrav

För att komma till Hörselvården behöver du en remiss. På vårdcentralen finns möjlighet att göra en första hörselundersökning. Om undersökningen visar att du är i behov av hörselrehabilitering skickas en remiss till Hörselvården och du blir sedan kallad för ett bedömningsbesök.

Har du nyligen gjort hörselundersökning på annat håll kan du istället skicka en egenremiss, observera att du med egenremissen måste bifoga ditt hörselprov.

VID PROBLEM MED HÖRAPPARAT:

Hörapparaten lämnas i receptionen på Korpen (Brömsebroväg 8, Visby). Ta en kölapp och fyll i den blankett som lämnas ut i kassan. Lämna sedan in blanketten och hörapparaten i kassan.

Du kan även skicka dem till: Hörselvården, Brömsebroväg 8, 612 81 Visby. Ange personnummer, namn och paketera väl!

En första översyn av hörapparater kan ta upp till tre arbetsdagar.

TILL DIG SOM GENOMGÅTT HÖRSELREHABILITERING PÅ FASTLANDET (efter att ha åberopat vårdgarantin): Då du avslutat din hörselrehabilitering på fastlandet övergår ansvaret för dina hörapparater till oss på Hörselvården på Gotland. Det innebär att vi sköter framtida service eller justeringar - men du är själv ansvarig för att beställa och byta vissa förbrukningsartiklar. Kontakta oss om du saknar beställningskort.

Läs mer under Praktisk information längre ner på sidan.

Praktisk information från Hörselvården Gotland:

Till toppen av sidan