Mat och matlagning vid glutenintolerans

Skriv ut (ca 8 sidor)
Glutenfri måltid med lax, potatis och grönsaker

Att ha glutenintolerans innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i bland annat vete, korn och råg. Behandlingen innebär att man äter mat utan gluten, resten av livet. För att kunna göra det behöver man veta vilka råvaror och produkter som inte innehåller gluten.

Skriv ut

Vanliga symtom vid glutenintolerans är att ha mag-tarmbesvär, att vara trött och kraftlös och att gå ner i vikt. Du kan också bli nedstämd av att ha glutenintolerans, men symtomen kan skilja sig mycket från person till person. Ett annat namn för glutenintolerans är celiaki.

Vad kan jag äta?

Vad kan jag äta?

Du kan äta livsmedel och livsmedelsprodukter som inte innehåller något gluten, till exempel rena produkter av

  • mjölk, ost och andra mejeriprodukter
  • ägg
  • kött och fisk
  • grönsaker, rotfrukter, frukt och bär
  • baljväxter
  • potatis
  • ris
  • quinoa
  • kryddor
  • arrowrot, bovete, fibrex, hirs, maizena, polenta, pofiber, potatismjöl, risflingor, majsflingor, risgryn, sojamjöl, mandelmjöl, kokosmjöl
  • ren havre, samt mjöl och gryn från ren havre.

Det finns också specialprodukter där gluten tagits bort, exempelvis glutenfri pasta, glutenfria flingor och glutenfritt bröd.

Produkter som är naturligt glutenfria eller som har mycket låg glutenhalt

Naturligt glutenfria produkter är livsmedel som är baserade på mjöl som i sig själv inte innehåller gluten, till exempel mjöl från majs, ris, havre, hirs, bovete eller potatis. Naturligt glutenfria produkter får innehålla högst 20 milligram gluten/kg och märkas med texten Glutenfri.

Naturligt glutenfria produkter får också märkas med symbolen Det överkorsade axet. Symbolen ska alltid ha en kod som visar att produkten har kontrollerats av Svenska Celiakiförbundet och att produkten inte innehåller mer än 20 milligram gluten/kilo.

Produkter som innehåller något mer gluten får märkas med texten Mycket låg glutenhalt. Dessa produkter får innehålla högst 100 milligram gluten/kilo. Även produkter med mycket låg glutenhalt får märkas med symbolen Det överkorsade axet.Symbolen Det överkorsade axetLivsmedelsprodukter som har symbolen Det överkorsade axet är garanterat fria från gluten. Koden under symbolen visar att produkten blivit kontrollerad.

Produkter som innehåller något mer gluten får märkas med texten Mycket låg glutenhalt. Dessa produkter får innehålla högst 100 milligram gluten/kilo. Även produkter med mycket låg glutenhalt får märkas med symbolen Det överkorsade axet.

Havre går oftast bra att äta

De flesta barn och vuxna med glutenintolerans kan äta havre. Havre kan vara ett näringsrikt tillägg till glutenfri mat, till exempel i form av gröt eller i bröd.

Det är viktigt att välja ren havre och havreprodukter. De är garanterat helt fria från gluten och får märkas med texten Glutenfritt och med symbolen Det överkorsade axet. Du kan köpa dessa produkter i välsorterade livsmedelsaffärer, ofta på hyllan med glutenfria varor.

Havre i sig är glutenfri, men vanliga havreprodukter som säljs i livsmedelsaffärer kan innehålla gluten som råkat blandas i vid skörden eller vid tillverkningen. Dessa havregryn och havreprodukter får inte märkas med symbolen Det överkorsade axet.

Kycklingfärsbiffar med quinoa. Sallad med tomat, spenat, fetaost och oliver. 

Yoghurt med hallon, banan, ägg och te.

Lax med potatis, morötter och broccoli.

Fäll ihop

Läsa innehållsförteckning

Läsa innehållsförteckning

Det viktigaste när det gäller glutenfri mat är att läsa produkters innehållsförteckning. Där måste det, enligt livsmedelslagen, stå om produkten innehåller gluten. En ingrediens som innehåller gluten ska märkas ut extra i innehållsförteckningen. Ingrediensen kan till exempel vara skriven med fet stil eller med stora bokstäver.

I innehållsförteckningen måste det även stå om en ingrediens i produkten i sin tur är tillverkad av en ingrediens som innehåller gluten. Det kan till exempel stå modifierat stärkelse från VETE, då är stärkelsen tillverkad av vete. Står det däremot bara stärkelse kan du vara säker på att stärkelsen kommer från en glutenfri produkt.

Om du inte hittar innehållsförteckningen och är osäker om produkten innehåller gluten är det bättre att välja bort den.

Ingredienser i en innehållsförteckning som innehåller gluten är till exempel

  • grahamsmjöl
  • vört
  • spelt, även kallat för dinkel
  • durumvete
  • mannagryn
  • seitan, en glutenbaserad ersättningsprodukt för kött.

Läs regelbundet

Läs gärna innehållsförteckningen regelbundet på produkter du vet är glutenfria. Det händer att recept förändras eller att produkter med samma namn tillverkas på olika fabriker som använder olika recept. En del godis kan tillverkas i olika länder och ha olika ingredienser trots att de har samma produktnamn.

Vissa produkter som man har svårt att tro att de ska innehålla mjöl gör det ändå, till exempel rostad lök, vissa glassorter och kryddblandningar. Är du tveksam kan du fråga personalen i butiken eller kontakta dem som har tillverkat produkten. Om du är osäker är det bättre att välja en produkt som du vet är glutenfri.

Produkter som innehåller spår av vete eller gluten

I innehållsförteckningen kan det ibland stå att en produkt kan innehålla spår av vete eller spår av gluten. Det betyder att tillverkaren inte kan garantera att produkten är fri från gluten. Oftast beror det på att vete eller gluten har hanterats i samma lokal som produkten, och därmed kan produkten ha fått med sig spår av vete eller gluten.

Oftast går det bra att äta måttliga mängder av produkter som innehåller spår av vete eller gluten, men du kan också få symtom om du äter en sådan produkt. Du bör då överhuvudtaget inte äta produkter som kan innehålla spår av vete eller gluten.

Fäll ihop

Vad kan jag inte äta?

Vad kan jag inte äta?

Mat som innehåller gluten

Gluten kan finnas i många olika produkter och i så kallade hel- och halvfabrikat, mest i form av vetemjöl. Läs alltid innehållsförteckningen noga på hel- och halvfabrikat.

Exempel på hel- eller halvfabrikat som kan innehålla gluten är

  • panerade kött- och fiskrätter
  • godis, lakrits och snacks
  • nudlar
  • leverpastej
  • blodpudding
  • rostad lök
  • soppor, såser och stuvningar
  • kryddblandningar.

 Andra livsmedel som innehåller gluten är till exempel

  • pasta
  • de flesta flingor och müsliblandningar
  • bulgur
  • couscous
  • grahamsmjöl
  • fiberberikade havregryn
  • ströbröd.

Inte bra att äta för mycket risprodukter

Ris och risprodukter innehåller inte gluten och kan vara ett bra tillskott vid glutenintolerans. Men forskning har visat att ris kan innehålla arsenik och att för stora mängder kan vara skadligt, särskilt för barn. Livsmedelsverket rekommenderar därför att man inte äter för mycket ris eller risprodukter. Barn som har glutenintolerans, och inte kan äta vanligt mjöl, kan få välling och gröt som är baserad på majs eller andra glutenfria spannmål. Livsmedelsverket avråder helt från att ge risbaserad dryck till barn under sex år.

Om du äter en varierad kost är det inte farligt att då och då äta glutenfria produkter som är baserade på ris.

Fäll ihop

Glutenfri matlagning

Glutenfri matlagning

Istället för vetemjöl

Det är bra ifall du själv kan laga din mat från grunden, eftersom många hel- och halvfabrikat innehåller gluten. I en del recept kan du byta ut vetemjöl mot till exempel maizena eller rismjöl. Såser och redningar kan du göra på arrowrot, potatismjöl eller maizena. Till pannkakor kan du använda maizena eller glutenfritt mjöl.

Baka bröd

Vill du baka eget bröd finns både glutenfri brödmix, som du blandar med vatten, och särskilda glutenfria mjölsorter. Glutenfri brödmix brukar vara gjord på specialframställd vetestärkelse. Om du inte heller tål mjölksocker på grund av din glutenintolerans, finns det särskild brödmix du kan använda.

Att baka med glutenfria mjölsorter kräver lite annorlunda teknik och du kan behöva baka ett par gånger för att lära dig hantera en glutenfri deg. Eftersom mjölet jäser sämre behöver du arbeta mer med degen, till exempel med en hushållsassistent eller en bakmaskin. Degen blir ofta lösare, och det kan vara bra att baka ut brödet i brödformar.

Det glutenfria brödet är bäst färskt och blir torrt, smuligt och möglar fort. Ett tips är att skiva och frysa in nybakat bröd, och ta fram och tina så mycket som du behöver för stunden.

Många som bakar eget bröd av glutenfritt mjöl provar sig fram till egna recept. På olika hemsidor och bloggar kan du hitta inspiration och recept.

Fäll ihop

Dryck

Dryck

Det mesta går bra

Dryck kan innehålla gluten, beroende på vad den är gjord av. Kaffe, te, kakao, läsk, saft, mjölk och mineralvatten innehåller inte gluten, och går därmed bra att dricka.

Öl innehåller vanligtvis gluten. Även om analyser har visat att många ölsorter har en glutenhalt som ligger under gränsen för vad som räknas som mycket låg, kan innehållet gluten variera från gång till gång. Värt att tänka på är att även om glutennivån i en del öl är mycket låg kan du få i dig större mängder om du dricker mycket. Om du till exempel dricker en halv till en liter öl kan du ganska snabbt få i dig så pass mycket gluten att du får mag-tarmbesvär .

Öl som tillverkas av till exempel ris, majs och durra innehåller inte gluten alls. Det finns även öl där glutenmängden har minskats och som får märkas med symbolen Den överkorsade axet.

Fäll ihop

Äta glutenfritt utanför hemmet

Äta glutenfritt utanför hemmet

Glutenintolerans är mer känt idag än tidigare, och på caféer och på restauranger finns ofta glutenfria alternativ. På många hamburgerkedjor kan du till exempel få glutenfritt hamburgerbröd, och caféer har ofta glutenfritt bröd. Många caféer har också glutenfria kakor eller annat glutenfritt fikaalternativ. På serveringar kan du hitta glutenfria rätter och glutenfri pasta. På vissa orter finns det bagerier som bara bakar glutenfria produkter.

En del pizzerior kan erbjuda glutenfria pizzor. Till några pizzerior kan du få ta med egen glutenfri pizzadeg som pizzabagaren sedan bakar ut, ring gärna innan och fråga om det går bra. Men det kan finnas mjöl på arbetsbänkar och i ugnarna, och det är därför bra om personalen kan baka ut den glutenfria pizzan på aluminiumfolie.

Ska du resa bort och bo på hotell eller liknande kan du ringa i förväg och fråga om de har glutenfria alternativ. Detsamma gäller om ett barn med glutenintolerans ska åka på läger, då är det bra att ringa och förbereda ledarna i förväg. På förskolor och på skolor ska det finnas glutenfria matalternativ. Oftast behöver barnet läkarintyg som intygar att barnet har glutenintolerans. Läkarintyget får ni från läkaren när barnet får diagnosen glutenintolerans.

Fäll ihop

Hur noga måste jag vara?

Hur noga måste jag vara?

Det uppstår en inflammation i tarmen om du råkar få i dig gluten, även om du inte får några symtom. Därför behöver du vara så noggrann du kan för att inte få i dig gluten. Det betyder att du bör

  • välja produkter som har innehållsförteckning
  • läsa innehållsförteckningarna noga
  • välja bort mat eller matvaror som du är osäker på om det innehåller gluten
  • undvika att skrapa bort såser eller paneringar med mjöl, välj istället något annat
  • ringa i förväg och fråga om glutenfri mat, om du ska äta på restaurang
  • vara uppmärksam på synliga smulor från bröd som innehåller gluten, till exempel i smöraskar, i brödrostar eller på arbetsbänkar.

Många gånger saknas innehållsförteckning för lösgodis. Välj då annat godis som du vet är glutenfritt. Lakrits är ett exempel på godis som kan innehålla mjöl. Många lösgodisburkar har innehållsförteckningar, men är du osäker om de stämmer kan du tala med personalen i butiken.  Ibland kan godis likna varandra, trots att de är från olika tillverkare och innehåller olika saker. Risken finns då att de blandas i samma burk.

Du behöver inte

  • vara orolig för att dela kök med någon som äter mat som innehåller gluten
  • ha olika uppsättningar av skärbrädor, knivar, bestick eller serviser, men det kan vara bra att noggrant torka av eller diska dem innan du ska använda dem, om de har använts till mat med gluten
  • vara rädd för smulor och mjölrester som inte syns
  • oroa dig för gluten i läkemedelstabletter, det rör sig om små mängder som inte innebär någon hälsorisk
  • undvika att gå in i till exempel bagerier eller restauranger som säljer mat eller produkter med gluten i.
Fäll ihop

Glutenfritt kostar mer

Glutenfritt kostar mer

Glutenfria produkter kostar ofta mer än icke-glutenfria produkter. Ett bra tips för att hålla nere matkostnaderna kan vara att du bakar eget bröd, pizza och kex med glutenfritt mjöl. Andra sätt kan vara att äta potatis, quinoa eller ris till måltiden.

En del landsting ger ekonomiskt stöd till barn och vuxna med glutenintolerans för att täcka den merkostnad som uppstår. Det ekonomiska stödet varierar mellan landstingen. Fråga din läkare, sköterska eller dietist om vad som gäller i ditt landsting.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 8 sidor)
Senast uppdaterad:
2016-06-30
Redaktör:

Anna Bendt, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Stine Störsrud, dietist, Gastroenheten, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg
Anders Kilander, läkare, specialist i internmedicin, specialist i mag- och tarmsjukdomar, Gastroenheten, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg.

Fotograf:

Jenny Hallström