Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
1177.se

Innehåll på 1177.se i Blekinge

Innehållet gäller för Blekinge

I Blekinge är det kommunikationsavdelningen i Region Blekinge som arbetar med regionalt material på webbplatsen 1177.se. Allt innehåll ska vara faktagranskat och följa riktlinjerna för webbplatsen.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för det redaktionella arbetet på den öppna sidan 1177.se, men ansvarar inte för den inloggade delen. Arbetet sker i linje med de övergripande kommunikationsmålen för Region Blekinge och varumärket 1177. Redaktörerna på kommunikationsavdelningen arbetar med innehållet tillsammans med faktagranskare för att säkerställa att rätt information ges till invånarna.

I Blekinge är det helpdesk vårdsystem som ansvarar för den inloggade delen av 1177.se.

Nationellt och regionalt innehåll

På 1177.se finns det nationellt innehåll om sjukdomar, undersökningar och behandlingar. Majoriteten av innehållet på sidan är nationellt. Det betyder att innehållet kan ses oavsett vilken region man befinner sig i eller har valt längst upp på sidan. Nationell information är alltid kvalitetssäkrad för att gälla i hela landet.

Region Blekinge har möjlighet att komplettera nationell information med regionala artiklar och tillägg. Det vill säga information som gäller i Blekinge. Dessa markeras med ”Innehållet gäller för Blekinge län”. I första hand kompletteras nationellt material med regionala tillägg på befintliga artiklar, i andra hand skapas nya regionala artiklar.

Kriterier för regionalt innehåll

Innehåll som ska publiceras för Blekinge på 1177.se behöver uppfylla vissa kriterier innan publicering:

  • Innehållet har invånare som målgrupp.
  • Innehållet handlar om hälsa och vård generellt.
  • Innehållet gäller i hela länet.
  • Innehållet finns inte redan i liknande form på 1177.se.
  • Innehållet har ett tydligt syfte.
  • Innehållet är anpassat för målgruppen och 1177.se.
  • Innehållet följer webbplatsens riktlinjer.
  • Innehållet har granskats av en sakkunnig granskare.

Innehåll publiceras inte i pdf-format. Bilder och filmer ska vara friköpta eller lokalt producerade.

Önskemål om nytt innehåll

Önskemål om nytt innehåll på 1177.se ska skickas till kommunikationsavdelningens funktionsbrevlåda. Kommunikationsavdelningen gör sedan en inventering på webbplatsen om informationen redan finns och bedömer om innehållet uppfyller kriterierna för att nytt innehåll ska skapas.

Följande möjligheter finns beroende på resultat:

  • Om samma eller motsvarande innehåll finns i nationella texter på 1177.se skapas inget nytt innehåll.
  • Om liknande innehåll om samma ämne finns på en nationell sida så kompletteras den i första hand med regionala tillägg.
  • Om informationen passar bättre på klinikens kontaktkort på 1177.se kommer kommunikationsavdelningen föreslå att den placeras där.
  • Om ingen information alls om ämnet finns på 1177.se görs en bedömning om en ny regional sida ska skapas.

Synpunkter och önskemål på nationellt innehåll kan lämnas genom att kontakta Inera, som ansvarar för det nationella innehållet på 1177.se.

Innehållet behöver anpassas efter målgrupp

Ibland kan innehållet behöva anpassas till en viss målgrupp eller göras i ett visst format. Det kan till exempel vara om informationen riktar sig till personer med annat modersmål eller funktionsnedsättning.

Exempel på anpassat innehåll kan vara:

  • lättläst
  • översatt information
  • filmer eller bilder.

Observera att 1177 har riktlinjer för bild- och filminnehåll som måste följas. Exempelvis får inte filmerna vara för långa. Region Blekinge lägger inte upp långa utbildningsfilmer på 1177.se. Översatt information betalas av beställande verksamhet.

Faktagranskare

Innehåll som publiceras behöver faktagranskas. En faktagranskare ska kunna synas med sitt namn och titel på 1177.se. Det är faktagranskaren som ansvarar för att innehållet är aktuellt och kommunikationsavdelningen ansvarar för publicering. Faktagranskaren ska kunna avsätta tid för att svara på frågor, komma med underlag och granska innehållet.

Redaktör

Regional redaktör på kommunikationsavdelning ansvarar för språket och strukturen i texten. Redaktören ansvarar även för att innehållet är anpassat för målgruppen, är tillgänglighetsanpassat och följer webbplatsens riktlinjer.

Förvaltning av innehållet

Allt regionalt innehåll behöver förvaltas för att alltid vara korrekt mot invånarna. Regional redaktör skickar mejl till faktagranskaren med jämna mellanrum för att kontrollera att innehållet på sidan stämmer. Regional redaktör har rätt att ta bort information där inte uppdraget kan fullföljas.

Till toppen av sidan