OM 1177 VÅRDGUIDEN

Om 1177 Vårdguiden

1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Vi erbjuder sjukvårdsrådgivning, information, inspiration och e-tjänster. Vi finns på webb och telefon och har öppet dygnet runt. Webbadressen är 1177.se och telefonnumret 1177 gäller för sjukvårdsrådgivning i hela landet. Bakom 1177 Vårdguiden står den svenska sjukvården genom alla regioner i samverkan.

1177 Vårdguiden på telefon

1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Du kan ringa dygnet runt, var du än är i landet. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Sjuksköterskorna besvarar cirka 4,1 miljoner samtal per år.   

Varje region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning. Tillsammans ingår de alla i ett nationellt nätverk och följer gemensamma riktlinjer. 

Läs mer om 1177 Vårdguiden på telefon

1177 Vårdguiden på webben

Här på vår webbplats, 1177.se, samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Du kan läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter eller ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Här kan du också hitta vårdmottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården.

Webbplatsen erbjuder både kvalitetssäkrad och användarvänlig information samt tjänster som underlättar den egna och närståendes kontakter med vården. 1177 Vårdguiden vill främja hälsa, öka allmänhetens kunskap och stärka patientens ställning. Även vård- och apotekspersonal, skolor, medier och bibliotek har nytta av webbplatsen i sitt arbete.

1177.se anpassas automatiskt beroende på var du bor och du kan därför få nyheter, information och länkar till de e-tjänster som är aktuella i den egna regionen. Du kan också välja en annan region och ta del av utbudet där.

Läs mer om 1177 Vårdguiden på webben

Hur vårdgivare syns på 1177 Vårdguiden

Inera.se finns det information om hur vårdgivare kan synas med en mottagning på 1177 Vårdguiden. Där finns även manualer och instruktioner för hur kontaktuppgifter ska läggas in för att bli sökbara och visas på rätt sätt. 

Personliga e-tjänster

Blekinge

Personliga e-tjänster i Blekinge

Du som bor i Blekinge kan använda e-tjänster för att bland annat förnya recept eller omboka och avboka tid. Du hittar information om vilka e-tjänster en specifik mottagning har genom att besöka deras sida härpå 1177.se

1177 Vårdguidens e-tjänster

Logga in för att ha kontakt med vården och läsa personlig information om din vård på ett säkert sätt. Du kan till exempel boka tid, förnya recept och se information om ditt högkostnadsskydd för receptbelagda läkemedel.

Vad du kan göra och vilken information du kan läsa beror på i vilken region du bor, var du har fått vård och vilken verksamhet du vill kontakta. 

Läs mer om e-tjänsterna

E-tjänster i tandvården

I en del regioner kan du också använda e-tjänster för att boka/avboka eller ändra en tid i tandvården. På Folktandvårdens webbplats finns länkar till tandvårdsklinikerna och e-tjänsterna.

Till Folktandvårdens webbplats

1177 Vårdguiden som app

Appen består av en genväg till 1177.se, en knapp för att ringa telefonnummer 1177 samt en genväg för att logga in och använda e-tjänsterna på 1177.se. För att kunna logga in på 1177.se genom appen behöver du använda mobilt bank-id.

Du kan också lägga till sidor från 1177.se som du vill komma åt snabbt som favoriter, skapa genvägar till mottagningar du besöker ofta eller till e-tjänster som du använder ofta.

Appen kommer att utvecklas löpande.

Du kan ladda ner appen där appar finns.

1177 Vårdguiden samarbetar med Folkhälsomyndigheten kring hälsoanalyser

För att kunna förutsäga och hantera till exempel en influensaepidemi på bästa sätt behöver sjukvården snabbt få signaler om hur stor spridningen är och hur snabbt smittan sprids. Folkhälsomyndigheten har i uppdrag att övervaka hälsoläget i Sverige. De analyserar data från besök i sjukvården men får även tillgång till avidentifierad information från 1177 Vårdguiden. Genom att komplettera sin övervakning med analyser av samtal till 1177 Vårdguiden och besökta sidor på 1177.se får Folkhälsomyndigheten viktig information om symtom som kan kopplas till epidemin och man kan se var i landet smittan finns. 

Analyserna baseras på avidentifierad sökdata och samtalsstatistik  från 1177.se och 1177 Vårdguiden på telefon.  Enskilda individer kan inte identifieras i informationen.

Mer information om samarbetet på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Kontakta oss

1177 Vårdguiden drivs av Inera, på uppdrag av Sveriges alla regioner. Verksamheten drivs utan kommersiella intressen varför reklam och sponsring inte förekommer.

Postadress:
1177 Vårdguiden
Box 17703
118 93 Stockholm

Besöksadress:
Tjärhovsgatan 21 B

Har du synpunkter på eller frågor om innehållet på webbplatsen? Kontakta redaktionen

E-postadresser till anställda på 1177 Vårdguiden är uppbyggda enligt principen fornamn.efternamn@inera.se

Press

För pressfrågor för 1177 Vårdguiden nationellt, kontakta pressfunktionen (bemannas kontorstid): 072 - 450 01 45 eller press@1177.se. För övriga regioner, kontakta respektive pressfunktion.

Besök gärna 1177 Vårdguidens nationella pressrum.

Till sidan för Presskontakter

Till toppen av sidan