Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det bästa sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Person som får vaccin i armen. Fotografi.
Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och influensa, eller vissa andra sjukdomar.

Hur gör jag för att få vaccinera mig?

Det finns en längre text om hur många sprutor olika personer kan få.

Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd kan vaccinera dig gratis. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.

Jönköpings län

Vaccination mot covid-19 i Jönköpings län

Du kan vaccinera dig på valfri vårdcentral i länet genom att:

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen. Ta alla de sprutor som du kan få. Då får du ett bra skydd mot covid-19. Du får sprutorna vid olika tillfällen.

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Jönköpings län

Behöver du hjälp med översättning vid din vaccination kan du ta med dig någon du känner som kan svenska. Vill du ha en tolk när du vaccinerar dig ska du säga detta till vårdcentralen när du bokar tid.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Det är ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Jönköpings län

Om du mår mycket dåligt efter vaccinationen ska du kontakta din vårdcentral så att dina symtom kan utredas, oavsett om de kan kopplas till vaccinationen eller inte.

Du som är gravid eller ammar

Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination. 

Det är oskadligt för barnet i magen. 

Du kan vaccinera dig även om du ammar.

Prata med din barnmorska om du har frågor.

Läs mer om graviditet och covid-19.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan