Digital tillgänglighet – så ska du göra
Webbplatsen 1177 ska följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, DOS-lagen. Det innebär att innehållet ska vara begripligt och kunna uppfattas även av personer som har en funktionsnedsättning och använder hjälpmedel. Här kan du läsa om vad du behöver göra som redaktör.
Tillgängliga webbplatser är ofta bättre för alla målgrupper eftersom de vanligtvis är både snabbare och enklare att använda. Tillgängliga webbplatser brukar också vara lättare att underhålla och uppdatera.
Varför är det viktigt med en tillgänglig webbplats?
För personer med funktionsnedsättning är det viktigt att webbplatsen är digitalt tillgänglig.
En funktionsnedsättning kan till exempel vara att man
- har svårt att se
- har svårt att höra
- har svårt att röra sig.
Det kan vara en permanent eller en tillfällig svårighet.
Tillgänglighet är bra för alla
Ibland kan omgivningen eller en viss situation göra att en person får svårt att se eller höra. Till exempel om det är högljutt eller man är stressad. Därför är det bra för alla invånare att 1177.se har hög tillgänglighet.
Vad gör en webbplats tillgänglig?
En webbplats tillgänglighet beror på hur följande tre delar är utformade:
- koden
- designen
- innehållet.
Som redaktör kan du påverka innehållet och vissa delar av designen, bland annat genom att använda funktionerna i Opti på rätt sätt.
Läs nedan om de olika delarna och om några viktiga webbriktlinjer som 1177.se ska följa.
Koden ska underlätta för funktioner och hjälpmedel
Webbplatsens design skapas med så kallad html-kod. När koden följer kraven på tillgänglighet så blir webbplatsen användbar även för den som använder ett hjälpmedel för att ta del av innehållet. Till exempel kan en skärmläsare läsa upp innehållet på en webbsida i rätt ordning så att besökaren förstår vad som hänger ihop med vad och kan hitta rätt.
Några exempel på viktiga funktioner som koden styr:
- Det ska gå att förstora/zooma in innehåll.
- Det ska gå att navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning.
- Det ska gå att lyssna till innehållet med ett uppläsande hjälpmedel.
Designen ska göra det lätt att hitta
Syftet med webbplatsens design är främst att det ska vara lätt att hitta. Det ska finnas flera sätt att navigera på, för att underlätta för olika personer. Till exempel ska webbplatsen ha
- en sökfunktion
- menyer
- länkar.
Det är också viktigt att besökaren förstår vad man kan göra på webbplatsen och vad syftet är. Ju lättare det är att hitta och förstå, desto högre blir tillgängligheten.
Här är några fler exempel på riktlinjer som designen ska uppfylla:
- Navigationen ska vara konsekvent. Menyer och CTA-knappar ska ha återkommande struktur och text.
- Det ska vara kontrast mellan text och bakgrund så att texten blir tydlig och läsbar.
Så gör du innehållet lätt att förstå
Som redaktör har du ansvar för att ta fram begripligt innehåll.
Texten ska vara strukturerad och begriplig
Här är några riktlinjer som är viktiga att tänka på när du jobbar med text:
- Presentera innehållet i en logisk ordning. Det hjälper både den som läser själv och den som använder en skärmläsare.
- Skriv beskrivande sidtitlar och mellanrubriker som gör det tydligt vad sidan eller kapitlet innehåller.
- Publicera alltid textformat och inte bilder av text, som en pdf.
- Skriv tydliga beskrivningar för länkar. Läsaren ska förstå vart länken leder utan att behöva klicka på den.
Följ alltid 1177:s språkliga riktlinjer för att skriva texter som är tydliga och lätta att förstå.
Bild och film ökar förståelsen
För de besökare som har svårt att ta till sig skriven text är det viktigt att det finns andra sätt att ta till sig informationen. Många personer kan ha lättare att förstå en bild eller se en film.
Bilder och filmer kan också komplettera en text, eller förklara något som är krångligt att beskriva med ord.
Här är några riktlinjer som är viktiga att tänka på:
- Filmer ska ha tillgängliga undertexter.
- Innehållet i filmen ska även finnas beskrivet i text, så att alla kan ta del av informationen.
- Ljud som spelas upp på en webbplats ska kunna justeras eller stängas av helt.
- Bilder och filmer ska ha en bildtext eller filmtext som beskriver innehållet, så kallad alt-text.
Följ alltid 1177:s bildriktlinjer och filmriktlinjer för att göra bilder och filmer tillgängliga.
Använd funktionerna i Opti för att göra innehållet tillgängligt
För att en sida ska bli tillgänglig behöver du som redaktör använda de olika funktionerna i Opti när du publicerar. Det gör det möjligt för olika hjälpmedel att läsa av innehållet.

Tänk på följande saker när du publicerar:
- Använd rubrikformateringen och inte fetstil.
- Skriv alt-texter för bilder och filmer i fälten för beskrivning i Opti.
Läs mer i riktlinjer för alt-texter och bildtexter.
Läs mer om Opti:s olika funktioner och hur du arbetar med dem här.
Lagen om ökad digital tillgänglighet
1177 drivs av offentliga medel och omfattas därför av lagen om tillgänglighet till offentlig service, så kallad DOS-lagen.
DOS-lagen säger att digital service ska vara
- möjlig att uppfatta
- hanterbar
- begriplig
- robust.
Digital service innebär tjänster eller information på en webbplats eller i en applikation.
Myndigheten för digital förvaltning är den myndighet som stöttar arbetet med digital tillgänglighet. Namnet brukar förkortas DIGG.
Följer internationell standard
DOS-lagen bygger på den europeiska standarden EN 301 549 som har den internationella standarden WCAG 2.1.AA som grund.
Det ska finnas en tillgänglighetsredogörelse
1177 ska också beskriva kända brister i tillgängligheten och ge besökare möjlighet att påpeka brister och få svar. Det kallas för tillgänglighetsredogörelse.
Här finns tillgänglighetsredogörelsen för e-tjänsterna.
Här finns tillgänglighetsredogörelsen för 1177:s öppna sidor.