Vårdcentralen Teleborg
Våra e-tjänster
- 1. Boka tid direkt
- 2. Mina bokade tider
- Av/omboka tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Klagomål eller synpunkter på vården
- Kontakta mig
- Rådgivning
-
1. Boka tid direkt
Tjänsten tillhör Campushälsan
-
2. Mina bokade tider
Tjänsten tillhör Campushälsan
-
Av/omboka tid
Tjänsten tillhör Campushälsan
-
1. Boka tid direkt
Här kan du själv boka tid för vissa tjänster, i nuläget endast telefontider till astma/kol sjuksköterska samt diabetessjuksköterska. Du blir då uppringd på den bokade tiden. OBS! Du kan inte boka tid direkt till läkare. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den person du är ombud för. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
2. Mina bokade tider
Här kan du själv av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Är det mindre än 24 timmar kvar till besöket måste du kontakta mottagningen per telefon. Du måste avboka senast 24 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivet besök. När du ombokar skickas ingen ny kallelse.För att få ersättning för resan ska biljett och kassakvitto för besöket skickas till Serviceresor, Region Kronoberg, 351 88 Växjö Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den person du är ombud för. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Du måste avboka senast 24 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivet besök. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du förnya hjälpmedel som du fått utskrivna på mottagningen. Hälso- och sjukvårdspersonal avgör om hjälpmedlen kan förnyas. Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar i din inkorg. Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du fler hjälpmedel gör du en ny beställning. I de fall som hjälpmedel eller hjälpmedelskort levereras direkt till dig, skickas de till den adress som är angiven i formuläret. Kontrollera att adressen är rätt. Kostnad för hjälpmedel kan tillkomma Region Kronobergs avgifter gäller, läs mer om patientavgifter på 1177.se Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya recept
Här kan du förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Hälso- och sjukvårdspersonal avgör om recepten kan förnyas Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar i din inkorg. Här kan du inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter eller starka värktabletter. Regionen Kronobergs avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Inlggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan dina vårdnadshavare läsa och sköta dina ärenden -
Klagomål eller synpunkter på vården
OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa din mottagning eller avdelning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta hälso- och sjukvårdspersonal. OBS! Detta formulär kan ej användas för tidsbokning på Vårdcentralen. Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar i din inkorg. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du behöver få svar direkt ska du istället ringa mottagningen på 0470-586770 eller numret 1177 för sjukvårdsrådgivning. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om där under 13 år kan dina vårdnadshavare läsa och sköta ärendena för dig. -
Rådgivning
Här kan du be om råd från hälso- och sjukvårdspersonal Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig -
1. Boka tid direkt Campushälsan
På Campushälsan kan du boka tid för besök hos Distriktssköterska angående t ex halsont, urinvägsbesvär om du är tjej, omläggning, suturtagning och vaccinationer. För preventivmedelsrådgivning hänvisas till Barnmorskemottagningen. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den person du är ombud för. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. Du får bekräftelse på bokningen samt besked om eventuell om- eller avbokning i din inkorg. -
2. Mina bokade tider Campushälsan
Här kan du själv av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Är det mindre än 24 timmar kvar till besöket måste du kontakta mottagningen per telefon. Du måste avboka senast 24 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivet besök. När du ombokar skickas ingen ny kallelse.För att få ersättning för resan ska biljett och kassakvitto för besöket skickas till Serviceresor, Region Kronoberg, 351 88 Växjö. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den person du är ombud för. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Av/omboka tid Campushälsan
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagning Du måste avboka senast 24 timmar innan den redan bokade tiden, annars debiteras du för uteblivet besök. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Telefonnummer och Öppettider
0470-58 67 70- Telefontid idag:
- 07–16:45
- Öppet idag:
- 08–17
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 07–16:45 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–17 - Växeltelefon:
- 0470-58 80 00
ADRESS
- Besöksadress
- Södra Vallviksvägen 1, Växjö Plan 2
- Län, kommun
- Kronobergs län, Växjö
- Postadress
-
Vårdcentralen Teleborg
Box 5044
350 05 VÄXJÖ
- Vägbeskrivning
-
Bredvid Circle K på Teleborgsvägen.
Vårt utbud
Arbetsterapeut
Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information och kontaktuppgifter till arbetsterapeut.
Astma-/KOL- mottagning
Telefontid: Bokas via 0470 - 58 67 70
Besökstid: Efter tidsbeställning.
Mottagningen vänder sig till dig som har allergiska besvär, astma eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL).
Vi erbjuder:
- Spirometritest (ett test där lungfunktionen mäts)
- Bedömning och uppföljning av astma- och KOL
- Information och rådgivning om allergi och överkänslighet.
- Träning och teknik i att använda medicin/ inhalationer och hjälpmedel
Ansvarig för Astma-KOL mottagningen är Olimpia Grahn, distriktssköterska med specialistutbildning i allergi, astma och KOL
Barnavårdscentral
Blodtrycksmottagning
Våra undersköterskor har öppen mottagning för blodtryckskontroller måndag, tisdag, torsdag och fredag kl 13.00-14.00.
Blodtryckskontrollen ska vara ordinerad av din läkare på vårdcentralen Teleborg.
Besöket behöver inte bokas i förväg. Du går direkt till receptionen och anmäler dig. Besöket kostar 100 kronor.
Campushälsan, studenternas vårdcentral
Campushälsan är vårdcentralen för dig som studerar på Linnéuniversitetet. Vi finns på Vårdcentralen Teleborg mitt emot apoteket på första våningen. På Campushälsan kan du träffa distriktssköterska, psykosocial resurs, fysioterapeut och distriktsläkare.
För rådgivning och medicinska bedömningar, ring 0470-586770. Följ instruktionerna och välj Campushälsan, tala in ett meddelande så ringer vi upp dig. Telefontider må, ons, to: 6.30-17.00. Ti, fre: 6.30-12.00.
Vi har öppen mottagning varje dag mellan kl 10.00 - 11.00. Du kan även boka din tid till Campushälsan via 1177 e-tjänster.
Barnmorskemottagningen på Teleborgs vårdcentral har öppen mottagning för studenter måndagar 13-17. Där finns även manlig personal.
Välkommen till studenternas vårdcentral!
Demensutredning
En demensutredning görs i första hand på vårdcentralen av läkare.
För mer information om demens och demensutredningar, var god ring 0470-58 67 70.
Diabetesmottagning
Mottagningen vänder sig till dig som har diabetes. Vår ambition är att hjälpa dig hantera din sjukdom utifrån dina egna resurser så att risken för komplikationer minskar och du får ett liv med ökad livskvalitet.
Vi erbjuder dig:
- Uppfölning enligt nationella riktlinjer
- Livsstilsråd
- Förskrivning av hjälpmedel och information kring hur dessa fungerar
- Information om läkemedelsbehandling
Ansvarig för diabetesmottagningen är distriktssköterska med specialistutbildning. Du når diabetessköterskan via 0470-58 67 70.
Distriktssköterskemottagning
Våra distriktssköterskor har endast tidsbeställd mottagning. Du bokar tid på telefonnummer 0470-586770.
På distriktssköterskemottagningen kan du få hjälp med bland annat:
- rådgivning
- bedömning och behandling av till exempel sår, hud-,öron- eller ögonbesvär
- förskrivning av vissa läkemedel och hjälpmedel
- injektioner
- blodtryckskontoller
Välkommen att höra av dig!
Fysioterapi/Sjukgymnastik
Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information och kontaktuppgifter till fysioterapeut/sjukgymnast.
Inkontinensmottagning
Urinläckage är vanligt förekommande och drabbar både män och kvinnor, gamla som unga. Urinläckage kan alltid lindras och ibland botas helt.
Vi erbjuder information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning och träningsprogram för patienter med urinläckage.
Inkontinenssköterskan har tidsbokad mottagning för utredning och uppföljning. Bokas via 0470-58 67 70.
Om du får hjälp av hemsjukvården är det via dem du ska beställa inkontinensskydd.
Läkarmottagning
Våra läkare:
- tar emot patienter på mottagningen, både akuta och planerade besök
- besöker regelbundet serviceboenden för äldre
- gör hembesök inom hemsjukvården
- har mottagning på BVC
- bemannar Campushälsan
- tjänstgör på jourläkarcentralen
Provtagning/Laboratorium
All provtagning måste vara ordinerad av läkare eller sjuksköterska. Anmäl dig i receptionen när du kommer.
Om du ska lämna fasteblodprover ska du inte ha ätit eller druckit någonting på 12 timmar före provtagningen.
Öppettider till Laboratoriet:
Måndag 7.30-16.00
Tisdag 7.30-16.00
Onsdag 9.00-13.00, 14.00-16.00
Torsdag 8.00-16.00
Fredag 8.00-13.30
Dag före helgdag 8.00-13.30
Psykosocial resurs/ Samtalsbehandling/ Psykoterapi
Under Teleborg Primärvårdsrehab hittar du mer information om vår Psykosociala resurs.
Rehabiliteringskoordinator
Under Teleborgs Primärvårdsrehab hittar du mer information om vår Rehabiliteringskoordinator.
Om oss
Vårdcentralen ingår i vårdval Kronoberg. Vi erbjuder grundläggande hälso- och sjukvård för alla åldersgrupper, rådgivning, rehabilitering, förebyggande hälsoinsatser, barnhälsovård och psykiatrikompetens.
Verksamhetschef: Marianne Granquist
Telefon: 0470-58 80 00
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Teleborg.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 75%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 71%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 71 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 66 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 56 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 67 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 77 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 75 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 70 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting