Bollmora vårdcentral Tyresö, Stockholms län

Öppettider

Bollmoravägen 14,TYRESÖ

Om oss

Välkommen till Bollmora vårdcentral

HPV-vaccination

Vaccinationstider:

  • Tor 13:00 - 14:00

Med start den 1 februari 2012 kan flickor födda 1993 – 1998 gratis vaccinera sig mot HPV-virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Från och med 1 januari 2013 kan även kvinnor upp till 26 år vaccinera sig gratis.

Läs mer om vaccinationen

Just nu har vi tillfälligt listningsstopp. Det går dock bra att ställa sig i kö för att bli listad på vårdcentralen. Fyll i en listningsblankett och lämna i receptionen. 
  
 
För tidsbokning och rådgivning ring vår
TeleQ 08-718 72 72. 
 
Drop-in för vaccination torsdagar kl. 13-14. Influensavaccineringsperioden är mellan 15/10 och 28/2.   
 
Vid återbud ring, 08 - 718 72 72 (telefonsvarare dygnet runt).
 
Övriga tider hänvisas till Handens Närakut, 08-606 12 55, öppet mån-sön kl. 08:00-22:00.

Kontakta innehållsansvarig

Ser du felaktiga uppgifter som gäller den här mottagningen? Var snäll och meddela oss det genom att fylla i formuläret nedan. Observera att vi här bara kan ta hand om synpunkter som rör innehållet på denna sida och har inte möjlighet att svara på medicinska frågor och avbokningar med mera.

På 1177.se finns tjänsten Ställ en anonym fråga, där du anonymt kan ställa frågor som rör din egen eller en anhörigs hälsa.

Du kan också ringa till 1177 Sjukvårdsrådgivning per telefon
(telefonnummer 1177). Har du akuta besvär bör du istället ringa 112.

Du har skrivit in en felaktig e-postadress

Personal

Personal

Saknar du någon? Det kan vara fler som arbetar här, men som inte visas.

Nilsson Håkan

Fakta och omdömen

Fakta och omdömen för Bollmora vårdcentral

Telefon- och läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

71%
71%

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Mätningen genomfördes hösten 2015

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

86%
86%

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Mätningen genomfördes hösten 2015

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Beräknad väntetid

  • Undersökning/mottagningsbesök
  • Operation

Vad är det här?

Här visas väntetider för planerade besök, behandlingar och operationer vid mottagningar som Stockholms läns landsting har avtal med. Det antal veckor som visas är den längsta tid du ska behöva vänta. Väntetiderna rapporteras in av respektive vårdmottagning.

Du kan se prognos utan förtur eller med förtur. Förtur innebär att läkaren av olika skäl bedömer att patienten behöver snabbare vård.

För mottagningar som inte uppdaterat informationen visas väntetiderna i grått med röd varningstriangel. Det betyder att tiderna kanske inte stämmer.

Primärvårdsrehabilitering – fysioterapeut (utan förtur)

Undersökning/mottagningsbesök:
3
v.
Totalt:
3 v.
Inte giltig 2014-07-26

Primärvårdsrehabilitering – fysioterapeut <span class="br-wide">(utan förtur)</span>

Väntetid mottagning

Väntetid: 3 veckor

Prognos giltig till: 2014-07-26

Källa: Vårdmarknad, Stockholms läns landsting

Primärvårdsrehabilitering – fysioterapeut (med förtur)

Undersökning/mottagningsbesök:
1
v.
Totalt:
1 v.
Inte giltig 2014-07-26

Primärvårdsrehabilitering – fysioterapeut <span class="br-wide">(med förtur)</span>

Väntetid mottagning förtur

Väntetid: 1 veckor

Prognos giltig till: 2014-07-26

Källa: Vårdmarknad, Stockholms läns landsting

Generella patientomdömen

Bemötande

Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

95 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 90 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 91 av 100
Omdöme för mottagningen 95 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Bemötande - Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

Antal svar: 149 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 95 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 1 svar 0%
Ja, helt och hållet 134 svar 89%
Delvis 15 svar 10%
Nej 0 svar 0%

Värden

Omdöme för mottagningen
95 av 100
Genomsnitt för Sverige
90 av 100
Genomsnitt för Stockholm
91 av 100

Delaktighet

Kände du dig delaktig i beslut om din vård och behandling, så mycket som du önskade?

84 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 79 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 80 av 100
Omdöme för mottagningen 84 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Delaktighet - Kände du dig delaktig i beslut om din vård och behandling, så mycket som du önskade?

Antal svar: 147 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 84 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 3 svar 2%
Ja, helt och hållet 109 svar 74%
Delvis 28 svar 19%
Nej 10 svar 6%

Värden

Omdöme för mottagningen
84 av 100
Genomsnitt för Sverige
79 av 100
Genomsnitt för Stockholm
80 av 100

Förtroende

Kände du förtroende för den läkare som du träffade?

88 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 85 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 86 av 100
Omdöme för mottagningen 88 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Förtroende - Kände du förtroende för den läkare som du träffade?

Antal svar: 146 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 88 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 4 svar 2%
Ja, helt och hållet 114 svar 78%
Delvis 30 svar 20%
Nej 2 svar 1%

Värden

Omdöme för mottagningen
88 av 100
Genomsnitt för Sverige
85 av 100
Genomsnitt för Stockholm
86 av 100

Helhetsintryck

Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

73 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 72 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 73 av 100
Omdöme för mottagningen 73 av 100
Dålig
Utmärkt

Helhetsintryck - Hur värderar du som helhet den vård/behandling du fick?

Antal svar: 149 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 73 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 1 svar 0%
Utmärkt 52 svar 34%
Mycket bra 45 svar 30%
Bra 40 svar 26%
Någorlunda 10 svar 6%
Dålig 2 svar 1%

Värden

Omdöme för mottagningen
73 av 100
Genomsnitt för Sverige
72 av 100
Genomsnitt för Stockholm
73 av 100

Information

Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd?

83 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 77 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 79 av 100
Omdöme för mottagningen 83 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Information - Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd?

Antal svar: 148 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 83 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 1%
Ja, helt och hållet 92 svar 62%
Delvis 35 svar 23%
Nej 5 svar 3%
Jag behövde ingen information 16 svar 10%

Värden

Omdöme för mottagningen
83 av 100
Genomsnitt för Sverige
77 av 100
Genomsnitt för Stockholm
79 av 100

Rekommendera

Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

84 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 83 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 83 av 100
Omdöme för mottagningen 84 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Rekommendera - Skulle du rekommendera den här mottagningen till andra?

Antal svar: 147 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 84 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 3 svar 2%
Ja, helt och hållet 108 svar 73%
Delvis 31 svar 21%
Nej 8 svar 5%

Värden

Omdöme för mottagningen
84 av 100
Genomsnitt för Sverige
83 av 100
Genomsnitt för Stockholm
83 av 100

Tillgänglighet

Vad anser du om tiden du fick vänta?

54 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 80 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 78 av 100
Omdöme för mottagningen 54 av 100
För lång
Acceptabel

Tillgänglighet - Vad anser du om tiden du fick vänta?

Antal svar: 84 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 54 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 2%
Den var acceptabel 38 svar 45%
Den var något för lång 14 svar 16%
Den var alldeles för lång 22 svar 26%
Jag behövde inte vänta 4 svar 4%
Jag var på planerat återbesök 6 svar 7%

Värden

Omdöme för mottagningen
54 av 100
Genomsnitt för Sverige
80 av 100
Genomsnitt för Stockholm
78 av 100

Upplevd nytta

Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

84 av 100
Genomsnitt för hela Sverige: 82 av 100
Genomsnitt för Stockholm: 83 av 100
Omdöme för mottagningen 84 av 100
Nej
Ja, helt och hållet

Upplevd nytta - Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök på mottagningen?

Antal svar: 148 st

Patientenkäten genomfördes 2013

Den patientupplevda kvalitén är 84 av 100

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges Kommuner och Landsting

Ej ifylld 2 svar 1%
Ja, helt och hållet 107 svar 72%
Delvis 35 svar 23%
Nej 6 svar 4%

Värden

Omdöme för mottagningen
84 av 100
Genomsnitt för Sverige
82 av 100
Genomsnitt för Stockholm
83 av 100

Övriga kvalitetsmått

Följer rekommenderade läkemedelsförskrivning (vårdcentral)

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

90%
90%

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

Det aktuella värdet är 90%

Undersökningen genomfördes 2014

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mätt blodsockret på diabetespatienter (vårdcentral)

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

97,2%
97,2%

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

Det aktuella värdet är 97,2%

Undersökningen genomfördes 2014

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Telefontillgänglighet (vårdcentral)

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

51,7%
51,7%

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

Det aktuella värdet är 51,7%

Undersökningen genomfördes november 2015

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Uppgift om albuminuri vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes där uppgift om albuminuri finns. Primärvård

89,9%
89,9%

Beskrivning

Om utsöndringen av proteinet albumin i urinen (äggviteutsöndring) överstiger vissa nivåer, kallas det mikro- respektive makroalbuminuri. Albuminuri är ett tecken på att diabetessjukdomen gett skador på njurarna och är en allvarlig riskfaktor för försämrad njurfunktion, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Ju längre tid patienten haft diabetes, desto vanligare är förekomsten av mikro och makroalbuminuri. Blodtryckssänkande behandling kan häva albuminutsöndringen och därmed minska risken för hjärt-kärlkomplikationer. Att tillståndet är behandlingsbart gör det viktigt att följa förekomsten av albuminuri och därmed hitta de patienter som har hög risk.  Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2014/01/01 - 2014/12/31

Uppnått värde för mottagningen
89,9 av 100

Ögonbottenundersökning vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes som gjort ögonbottenundersökning någon gång under de senaste tre åren. Primärvård.

96,3%
96%
96,3%

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten. I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador. Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på 96 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2014/01/01 - 2014/12/31

Uppnått värde för mottagningen
96,3 av 100
Nationellt målvärde
96 av 100

Fotundersökning vid diabetes. Primärvård.

Andel personer med diabetes som gjort fotundersökning det senaste året. Primärvård.

100%
99%
100%

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer. I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning skall göras varje år. Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på 99 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella Diabetesregistret

Granskare:
Ann-Marie Svensson

Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt

Mätvärdet avser tidsperioden: 2014/01/01 - 2014/12/31

Uppnått värde för mottagningen
100 av 100
Nationellt målvärde
99 av 100
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av- eller omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya recept