Husby Akalla vårdcentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Se bokad tid, av- eller omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

08-687 66 77
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17
Drop-in-tid idag:
10–11

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Drop-in-tider:
Mån-fre 10–11
Återbudstelefon:
08-687 66 77
Växeltelefon:
08-687 67 10
Tidsbokning:
08-687 66 77

Aktuellt

HPV-vaccination

Fram till den 31 dec får flickor mellan 18 år (födda 1998) och 26 år gratis vaccin mot HPV-virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Tre sprutor behövs och erbjudandet gäller de sprutor som tas under 2016.

Läs mer om vaccinationen

ADRESS

Besöksadress
Sibeliusgången 20A,KISTA
Län, kommun
Stockholms län, Rinkeby/Kista
Postadress
Sibeliusgången 20A,
164 77 Kista
Vägbeskrivning

T-bana Blå linje 11 Uppgång:Akalla Företagsområde, Nystadsgatan.

Bil/Taxi

Kör Helsingforsgatan till Akalla Centrum parkering bakom Lidl

Om oss

Välkommen till Husby Akalla vårdcentral

http://www.husbyakallavardcentral.se/

Akutmottagning:
10-10.45 mottagning utan tidsbokning för lätta infektioner och allergibesvär.Övriga tider bokas av mottagningsköterska, tfn. 08-6876677.
 

Gardacil-vaccination skyddar mot livmodercancer, för kvinnor upptill 26 år. Var god ring till sköterska, tfn. 08-6876677.  

När vårdcentralen är stängd ring till:
Närakuten Brommaplan, Klädesvägen 12, Bromma, tfn.08-1234 0750, må-fre 17:00-22:00, lö-sö 17:00-22:00

Tidsbokning för distriktssköterska
var god ring 08-687 66 77 kl. 8.00-17.00
Blodtrycksmottagning utan tidsbokning tisdag 14.30-15.30

Vid nödfall ring SOS-alarm på telefon 112!
 
Sjukvårdsrådgivning Vårdguiden
tel. 08-320100 dygnet runt.

Återbud
Återbud senast 24 timmar innan besök 08-687 66 77. Därefter debiteras besöket. Frikort gäller inte vid sent återbud. 

Öppettider för provtagning: 
måndag-torsdag 8.00-12.00 samt 13.00-15.30 fredag kl.8.00-11.00
 

För ytterligare information om vårdcentralen, var god gå in på vår hemsida www.husbyakallavardcentral.sll.se.


Rådgivning/tidsbeställning/receptförnyelse
Ring 08-687 66 77 måndag-fredag kl 08:00-17:00 och lämna ditt namn och telefonnummer så ringer mottagningssköterska upp dig på angiven tid.
 

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.
Certifieringar:
Miljöcertifierad 2013-04-05
  • Addison-Smith Jackeline
    Medicinsk sekreterare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Alfvengren Rana
    Medicinsk sekreterare
  • Amin Sara
    Läkare ST
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Astell Elisabeth
    Distriktssköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Baker Ulrika
    Läkare ST
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Buchanan Karin
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Bushra Amin Salaheldin
    Läkare ST
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Cetin Özlem
    Undersköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Chamsai Kaveh
    Läkare ST
  • Grundtman Kristin
    Sjuksköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Heed Anna
    Sjuksköterska
    Telefonnr: 08-687 67 10
  • Holst Alexander
    Biträdande enhetschef
    Telefonnr: 08-687 67 09
  • Mousa Khalaf Amira
    Undersköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Khaleghi Khozani Nahid
    Undersköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Kownacka-Kufa Barbara
    Distriktssköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Lackner Wilhelm
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
    Telefontider: Mån-fre
    10–10:15
  • Memon Jawed
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Milic Ljiljana
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Pakzad Nahid
    Sjuksköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Pakzad Maryam
    Sjuksköterska
  • Pechrak-Manesh Sabra
    Läkare ST
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Runebjörk Anna-Carin
    Psykolog
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Rynde Gungerd
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Samadi Ahadi Hassan
    Distriktsläkare
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Shadrouh Maryam
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Sävenbrand Liselott
    Undersköterska
  • Tran Carrie
    Distriktssköterska
    Telefonnr: 08-687 67 59
  • Vaziri Manijeh
    Verksamhetschef
    Telefonnr: 08-123 367 78
  • Willems Bernard
    Läkare ST
    Telefonnr: 08-687 66 77
  • Wongsunthorn Emma
    Distriktssköterska
    Telefonnr: 08-687 66 77

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Husby Akalla vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

93

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
93%
Mätningen genomfördes
2016-04-04 - 2016-04-15

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

70

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

66

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
66 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

67

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

72

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

74

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

74

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

78

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Övriga kvalitetsmått

Inför en större händelse eller ett viktigt val kanske du som patient vill ha fördjupad information och statistik. Vår förhoppning är att kvalitetsmåtten ska hjälpa dig att fatta beslut kring din vård och bidra till att du känner dig trygg med ditt val.

Läs mer om vad kvalitetsmått är och hur de fungerar

Följer rekommenderade läkemedelsförskrivning (vårdcentral)

Läkemedelsförskrivning enligt Kloka listan

92
Det aktuella värdet är
92 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Mätt blodsockret på diabetespatienter (vårdcentral)

Långtidssockerprov är ett blodprov som ger ett mått på hur blodsockerhalten har legat två till tre månader innan provtagningen. Om man har diabetes är det vanligt att man lämnar detta prov för att fortlöpande kontrollera att behandlingen fungerar bra

92
Det aktuella värdet är
92 %.
Undersökningen genomfördes
2014.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Telefontillgänglighet (vårdcentral)

Andel samtal som uppnår följande krav: Svar inom 1,5 minuter vid direktsvar utan växel, Svar inom 10 minuter vid köfunktion med väntetid, Att patienten blir uppringd inom 90 minuter vid återuppringningssystem

98
Det aktuella värdet är
98 %.
Undersökningen genomfördes
augusti 2016.

Källa: Gemensam uppföljningsplattform, Stockholms läns landsting

Mer information Mindre information

Ögonbottenundersökning vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes som gjort ögonbottenundersökning någon gång under de senaste tre åren. Primärvård.

92

Beskrivning

Personer med diabetes kan drabbas av synnedsättning på grund av skador på de små blodkärlen i ögonbotten och därmed skada på näthinnan, diabetesretinopati. Med regelbundna ögonbottenfotograferingar kan man tidigt upptäcka förändringar i ögonbottnarna. Tack vare laserbehandling är det färre personer med diabetes som blir blinda eller får synnedsättningar, men också kontroll av blodsockernivå och blodtryckssänkande behandling minskar risken för att utveckla kärlskador i ögonbotten.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas ögonbottenundersökning var tredje år för typ 2 diabetes hos de som inte har ögonskador.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för en snarlikt definierad indikator angett en andel på lägst 96 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2015/07/01 - 2015/09/30
Uppnått värde för mottagningen:
92 av 100
Nationellt målvärde:
96 av 100
Mer information Mindre information

Uppgift om albuminuri vid diabetes. Primärvård

Andel personer med diabetes där uppgift om albuminuri finns. Primärvård

36

Beskrivning

Om utsöndringen av proteinet albumin i urinen (äggviteutsöndring) överstiger vissa nivåer, kallas det mikro- respektive makroalbuminuri. Albuminuri är ett tecken på att diabetessjukdomen gett skador på njurarna och är en allvarlig riskfaktor för försämrad njurfunktion, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Ju längre tid patienten haft diabetes, desto vanligare är förekomsten av mikro och makroalbuminuri. Blodtryckssänkande behandling kan häva albuminutsöndringen och därmed minska risken för hjärt-kärlkomplikationer. Att tillståndet är behandlingsbart gör det viktigt att följa förekomsten av albuminuri och därmed hitta de patienter som har hög risk. 

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2015/07/01 - 2015/09/30
Uppnått värde för mottagningen:
36 av 100
Mer information Mindre information

Fotundersökning vid diabetes. Primärvård.

Andel personer med diabetes som gjort fotundersökning det senaste året. Primärvård.

100

Beskrivning

Personer med diabetes bör få sina fötter kontrollerade regelbundet, eftersom sjukdomen kan leda till allvarliga problem som svårläkta fotsår och infektioner samt fotdeformiteter. Det är viktigt att tidigt upptäcka fotdeformiteter, känselnedsättning och försämrad cirkulation för att då sätta in preventiv fotvård, ortopedtekniska behandlingar och kärlkirurgiska åtgärder som kan förhindra svårare komplikationer och amputationer.

I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas att fotundersökning skall göras varje år.

Jämförelser mellan enheter och landsting/regioner bör göras med viss försiktighet eftersom deltagande i registret, och rapportering på enskilda frågor, skiljer sig åt mellan enheter och landsting/regioner. 

Målvärdesbeskrivning

Socialstyrelsen har som målnivå för denna indikator angett en andel på lägst 99 procent. Socialstyrelsen fastställer målnivåer i nationella riktlinjer som hälso- och sjukvården bör sträva efter i behandlingen av personer med kroniska eller långvariga sjukdomar.

Källa:
Nationella diabetesregistret (NDR)
Granskare:
Ann-Marie Svensson
Nyckelord:
Målnivå Socialstyrelsen, Öppna jämförelser, Diabetesvård, Primärvård

Värde

Eftersträvansvärt värde:
Högt
Mätvärdet avser tidsperioden:
2015/07/01 - 2015/09/30
Uppnått värde för mottagningen:
100 av 100
Nationellt målvärde:
99 av 100
Mer information Mindre information