Graviditet

Vanliga besvÀr under en graviditet

Vanliga besvÀr under en graviditet - svenska lÀttlÀst

NÀr du Àr gravid pÄverkas kroppen pÄ olika sÀtt. Det kan ge olika besvÀr. BesvÀren brukar försvinna efter förlossningen.

Den här texten handlar om några av de vanligaste besvären.

Här kan du läsa en längre version av texten.

Det Àr vanligt att mÄ illa

Många mår illa under en graviditet. En del kräks.

Du kan bli mycket trött

Det är vanligt att vara trött under graviditeten.  

Ibland kan tröttheten bero på blodbrist. Barnmorskan kontrollerar därför ditt blodvärde när du besöker barnmorskemottagningen. Du kan behöva äta järntabletter om blodvärdet är för lågt.

Du kan ha ont i magen

Magen kan göra ont av olika orsaker. Livmodern växer och barnet rör sig. Du kan också ha sammandragningar.

Du kan ha ont i bÀckenet och ryggen

Kroppens leder blir mjukare under en graviditet. Du kan få ont runt bäckenet och i nedre delen av ryggen.

Du kan lÀttare bli förkyld

När du är gravid blir immunförsvaret sämre. Då kan du ha lättare för att bli förkyld.

Brösten kan bli ömma

Brösten växer tidigt i graviditeten. De förbereder sig för att kunna bilda mjölk.  

Det kan göra ont och spänna i brösten under hela graviditeten. 

Flytningar frÄn slidan

Det är vanligt att ha mer flytningar när man är gravid. Flytningar är en vätska som rinner från slidan. 

Du kan fÄ svÄrt att sova

Det är vanligt att få svårt att sova under graviditeten. Det kan till exempel vara svårt att hitta ett skönt sätt att ligga på. En del kan behöva gå upp och kissa ofta. 

Kramp i vaden 

En del kan vakna med kramp i vaden. Då gör det väldigt ont under en kort stund. Det är inget allvarligt. 

Det kan hjälpa att ställa sig upp. Du kan också prova att massera vaden.

Du kan bli tÀppt i nÀsan och blöda nÀsblod

Du får mer vätska i kroppen när du är gravid. Då blir slemhinnorna svullna och kan börja blöda lättare.  

Du kan till exempel få näsblod. Det är också vanligt att bli täppt i näsan. 

Sov högt med huvudet 

Prova att sova högt med huvudet om du är täppt i näsan. 

Du kan prova koksaltlösning i näsan. Det finns att köpa på apotek. 
Undvik att använda receptfria näsdroppar längre än tio dagar. 

Benen och fötterna kan svullna

Ofta svullnar benen och fötterna under slutet av graviditeten. Då kan det hjälpa med stödstrumpor.  

Försök också att ligga högt med benen.

Huden förÀndras

En del får bristningar i huden. Det är som små streck i huden. De försvinner inte men kan synas mindre efter graviditeten. 

Du kan kÀnna dig ledsen

Att vara gravid kan påverka humöret. En del blir lättare ledsna än vanligt eller känner sig ledsna hela tiden. 

Prata med en barnmorska om hur du mår. 

Du kan bli yr

I början av graviditeten kan blodtrycket sjunka. Då kan du bli yr. 

Senare i graviditeten brukar blodtrycket vara som vanligt igen. 

Barnmorskan kontrollerar ditt blodtryck regelbundet. 

Förstoppning

Det är vanligt att få förstoppning under en graviditet. Det beror på att tarmarna arbetar långsammare.

Tänk på att dricka vatten och röra på dig.

Exempel pÄ fler vanliga besvÀr

Här är några fler besvär som är vanliga att få under en graviditet: 

  • ont i ryggen 
  • åderbråck 
  • hemorrojder 
  • halsbränna 
  • hjärtklappning 
  • andfåddhet 
  • urinvägsinfektion. 

NĂ€r och var ska jag söka vĂ„rd? 

Du som är orolig eller har frågor kan kontakta en barnmorskemottagning.  

Om det är bråttom  

Kontakta vården om du har mycket ont i magen. 

Kontakta någon av dessa mottagningar: 

  • En akutmottagning under första halvan av graviditeten.   
  • En förlossningsavdelning under andra halvan av graviditeten. 
     

Ring och få råd på telefonnummer 1177   

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer. 

Du kan få en tolk   

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök. 

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لŰčŰ±ŰšÙŠŰ©  – arabiska

English – engelska

Soomaali – somaliska

ÙŰ§Ű±ŰłÙ‰ - persiska

ቔግርኛ - tigrinska

Mer innehÄll pÄ lÀtt svenska

LĂ€tt svenska

HÀr kan du se det innehÄll pÄ 1177.se som finns pÄ lÀtt svenska. VÀlj region högst upp pÄ sidan för att se vad som gÀller för dig.

1177 pÄ andra sprÄk

HÀr kan du se en lista med andra sprÄk dÀr det finns översatt material. Sidan Àr pÄ engelska.

Till toppen av sidan