Graviditet

Att ha ont i bäckenet under graviditeten

Att ha ont i bäckenet under graviditeten - svenska lättläst

När du är gravid blir lederna i kroppen rörligare. Du kan då få ont runt bäckenet. Det är vanligt och brukar försvinna efter förlossningen.

Att ha ont i bäckenet under graviditeten kallas för bäckensmärta. Tidigare kallades det också för foglossning.

Här kan du läsa en längre version av texten.

Var brukar det göra ont?

Det är vanligt att ha ont på följande ställen:

  • Längst ned i ryggen.
  • Skinkorna.
  • Höfterna.
  • Blygdbenet.
  • Lårens baksida.
  • Ljumskarna.

När gör det ont?

Det kan göra så ont att du har svårt att röra dig som vanligt.

En del har ont nästan hela tiden. Andra har bara ont ibland.

Det är vanligt att det gör mer ont senare på dagen än på morgonen.

När och var ska jag söka vård?

Sök vård om du är gravid och har ont i ryggen eller bäckenet.

Du kan kontakta en barnmorska eller en fysioterapeut.

Kontakta en fysioterapeut om du har ont tre månader efter förlossningen.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.

Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska.
Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Stockholms län

Här hittar du telefonnummer till barnmorskemottagningar och vårdcentraler.

Råd på andra språk

Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.

Tips i vardagen för att få mindre ont

Här kommer några tips du kan prova:

  • Variera mellan att stå, sitta och gå.
  • Ta kortare steg än vanligt när du går.
  • Gå flera kortare promenader i stället för en lång promenad.
  • Ta hiss om det finns.
  • Använd bekväma skor.
  • Ha en kudde bakom svanken när du sitter ner.
  • Ha en kudde mellan knäna om du ligger på sidan.
  • Lägg något varmt på området som gör ont, till exempel en värmekudde.

Det här bör du undvika:

  • Att dra en tung barnvagn eller kundvagn.
  • Att sitta med benen i kors.
  • Att lyfta tunga saker.
  • Att gå i trappor.
  • Att böja dig ner för ofta.

Det är bra att träna musklerna

Det är bra att träna både ryggmuskler och magmuskler. Musklerna kan ge bäckenet stöd.

En fysioterapeut kan ge dig råd.

Behandling

Ett bäckenbälte kan lindra besvären.

Du kan få hjälp av en barnmorska eller fysioterapeut. Här är några exempel:

  • Du kan köpa eller hyra ett så kallat bäckenbälte.
  • Du kan hyra en så kallad tensapparat. Den kan lindra smärtan med hjälp av svag ström.
  • Du kan få akupunktur.

Vad beror bäckensmärta på?

Du blir rörligare i kroppens leder när du är gravid. Det beror på hormoner.

Bäckenet kan då bli mindre stabilt. Då kan du få ont.

Om du blir gravid igen

Det är vanligt att besvären kommer tillbaka under en ny graviditet.

Du som planerar att bli gravid igen kan förbereda kroppen genom vissa övningar. Du kan få råd av en fysioterapeut.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

Soomaali – somaliska

فارسی - persiska

ትግርኛ - tigrinska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan