Vårdförbundets blockad.Det här meddelandet avser Stockholms län

Region Stockholm arbetar för att blockaden inte ska påverka dig som patient. Du som har ett inbokat besök i vården, hos tandläkaren eller planerad operation, ska utgå från att det blir av. I annat fall kommer mottagningen att kontakta dig. Läs mer på Region Stockholms webbplats.

Graviditet

Abort

Abort - svenska lättläst

Abort betyder att avbryta en graviditet. Du som är gravid bestämmer själv om du vill göra abort. Det kallas för fri abort.

Rätten till abort finns beskriven i en särskild lag som heter abortlagen.

En längre version av texten kan du läsa här.

Boka en tid

Kontakta en abortmottagning om du funderar på abort.

Vårdpersonalen har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon om ditt besök.

På abortmottagningen undersöker en barnmorska eller läkare hur länge du har varit gravid.

Ni pratar om vilket sätt att göra abort som är bäst för dig. Det finns medicinsk abort och kirurgisk abort. Medicinsk abort är det vanligaste sättet att göra abort.

Du får också hjälp med preventivmedel om det behövs.

Så går en medicinsk abort till

Du kommer till abortmottagningen. Där får du en tablett som startar aborten. Sedan får du gå hem. Du får med dig fler läkemedel hem.

En eller ett par dagar efter den första tabletten är det dags att ta tabletterna som du har fått med dig. Efter några timmar börjar du blöda. Oftast kommer det också klumpar av blod. Graviditeten stöts ut med blodet.

En del kan i stället få komma tillbaka till abortmottagningen och avsluta aborten där. Det kan till exempel vara om du har varit gravid i mer än 10 veckor.

Så går en kirurgisk abort till

Kirurgisk abort är en liten operation. Den görs på ett sjukhus.

Först blir du nersövd. Sedan för läkaren in en slang i slidan till livmodern och fostret sugs ut.

När du har vaknat får du stanna en stund på sjukhuset, innan du åker hem.

När går det att göra abort?

Du kan göra abort fram till och med den 18:e veckan i graviditeten.

När man räknar graviditetens veckor räknar man från senaste mensens första dag. Man räknar inte från dagen för befruktningen.

Abort efter vecka 18

Det kan gå att göra abort efter den 18:e veckan i graviditeten. Men då måste Socialstyrelsen ge tillstånd för aborten. En kurator på abortmottagningen hjälper dig att ansöka om aborten.

Så mår du efter aborten

Efter aborten kan det vara skönt att vila någon dag.

Det är vanligt att blöda efteråt och ha lite ont. I början är blödningen ungefär som en mens, eller lite mer. Efter några veckor slutar man blöda. Hur länge man blöder är olika.

En abort gör det inte svårare att bli gravid i framtiden. Den ökar inte heller risken för missfall i framtiden.

Samtalsstöd före och efter abort

Det kan kännas bra att prata med någon. Både före aborten och efteråt.

Du kan boka en tid för samtalsstöd på abortmottagningen.

När och var ska jag söka vård?

Det finns en risk för infektion i livmodern efter en abort.

Sök vård om något av detta stämmer på dig:

  • Du får feber över 38 grader.
  • Du får ont i nedre delen av magen.
  • Du har flytningar som luktar illa.

Kontakta abortmottagningen där du gjorde aborten. Om de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning eller en gynekologisk akutmottagning.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra.
De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Stockholms län

Här hittar du telefonnummer till barnmorskemottagningar och vårdcentraler.

Råd på andra språk

Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.

Texten finns översatt - other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

فارسى – persiska

Pусский – ryska

Soomaali – somaliska

ትግርኛ – tigrinska

українська – ukrainska 

 

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan