Vårdförbundets blockad.Det här meddelandet avser Stockholms län

Region Stockholm arbetar för att blockaden inte ska påverka dig som patient. Du som har ett inbokat besök i vården, hos tandläkaren eller planerad operation, ska utgå från att det blir av. I annat fall kommer mottagningen att kontakta dig. Läs mer på Region Stockholms webbplats.

Att ta hand om barn

Vaccinationsprogrammet för barn

Vaccinationsprogrammet för barn - svenska lättläst

Alla barn i Sverige blir erbjudna vaccin mot tolv sjukdomar. Det är för att skydda barnet från att bli allvarligt sjuk. Det kostar ingenting att få vaccinet.

Läs en längre version av texten här.

Vilka sjukdomar vaccineras barn mot?

Alla barn i Sverige blir erbjudna vaccin mot följande sjukdomar:

  • difteri
  • kikhosta
  • stelkramp
  • polio
  • Hib - haemophilus influenzae typ b
  • pneumokocker
  • mässling
  • påssjuka
  • röda hund
  • rotavirus
  • hepatit B
  • HPV - humant papillomvirus.

Ofta får barnet flera vaccin i en spruta.

Vaccin skyddar mot allvarliga sjukdomar

Vaccin skyddar barn från att bli allvarligt sjuka i de här sjukdomarna.

Vaccinet hindrar också sjukdomarna från att spridas.

Vaccin är säkra läkemedel

Det är frivilligt att låta vaccinera sitt barn.

Sjukvården rekommenderar alla att göra det.

Vaccin är säkra läkemedel.

När vaccineras barnet?

Barn blir vaccinerade flera gånger under uppväxten.

Första vaccinet får barnet vid sex veckors ålder.

Barn som har flyttat till Sverige från andra länder

Vilka vaccin barn får är olika i olika länder.

Barn som är födda i andra länder än Sverige kan behöva få fler vaccin.

Du om har frågor om ditt barns vaccinationer kan kontakta någon av dessa:

  • barnavårdscentralen, BVC
  • elevhälsan i skolan
  • en vårdcentral.

Hur kan jag förbereda barnet?

Det är bra om barnet har vilat och ätit innan vaccinationen.

Ett barn som ska få vaccin mot rotavirus ska däremot inte äta innan.

Om barnet är orolig

En del barn kan vara rädda för sprutor eller att det ska göra ont.

Berätta för barnet att vaccinationen går snabbt. Det kan göra lite ont men det går över fort.

Om barnet är sjuk

Kontakta BVC eller elevhälsan om barnet ska vaccineras men är sjuk. Ni kan behöva få en ny tid.

Hur går vaccinationen till?

Barn upp till fem år får vaccin på BVC.

Barn som har börjat i skolan får vaccin på elevhälsan.

Barnet får en spruta

Barn under ett år brukar få sprutan i låret.

Barn över ett år får sprutan i överarmen.

Barnet får vaccin mot rotavirus i munnen

Vaccinet mot rotavirus är i form av droppar.

Barnet får vaccinet i munnen.

Vätskan smakar sött.

Hur mår barnet efteråt?

Det kan göra lite ont där barnet fick sprutan.

Det är vanligt att barnet känner sig lite sjuk efter vaccinationen. Barnet kan till exempel få feber. Det brukar gå över ganska snabbt.

Efter vaccinationen mot rotavirus kan barnet må illa och få ont i magen.

När och var ska jag söka vård?

De flesta som har blivit vaccinerade behöver inte kontakta vården.

Kontakta mottagningen där barnet fick vaccinet om du har frågor eller är orolig.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Om det är bråttom

Kontakta genast vården om barnet har mycket ont i magen. Kontakta någon av dessa mottagningar:

  • en vårdcentral
  • en jouröppen mottagning.

Om det är stängt, sök vård på en akutmottagning.

Ring genast 112 om barnet blir helt slapp i kroppen.

Texten finns översatt – other languages

لعربية – arabiska

English – engelska

Pусский – ryska

Soomaali – somaliska

Yкраїнська – ukrainska

ትግርኛ - tigrinska

فارسى - persiska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan