Störningar i nationella tjänster torsdag 16 maj mellan klockan 07.00-16.30.Det här meddelandet avser Örebro län

Torsdag den 16 maj mellan klockan 07.00-16.30 flyttas de nationella tjänsterna på vår regionala tjänsteplattform till en ny miljö. Detta innebär kortare driftstöringar under dagen. Läs mer om vilka tjänster som påverkas.

Förlossning

Bristningar vid förlossningar

Bristningar vid förlossningar - andra språk - svenska lättläst

När barnet föds fram är det vanligt att få sår i slidan. De sår som behöver sys kallas för bristningar. Det finns små bristningar och stora bristningar. Bristningarna lagas direkt efter förlossningen av en barnmorska eller läkare.

Barnmorskan berättar om du har fått en bristning. Du kan be om att få en tecknad bild av ett underliv, där barnmorskan kan visa var bristningen finns. 

Du kan läsa en längre version av texten här.

Hur det känns

Det här är besvär som är vanliga när du har bristningar:

  • Det gör ont i underlivet.
  • Det kommer blod från slidan.
  • Du kan ha stygn som skaver.
  • Det kan kännas svårt att kissa och bajsa.

Det blir bättre för varje dag som går. Besvären brukar bli mindre efter någon vecka. Men det kan ta upp till ett år innan det blir bra.

Behandling

Bristningarna sys direkt efter förlossningen.

Tråden som används försvinner eller faller bort av sig själv inom några veckor. 

Återbesök på barnmorskemottagningen

Inom tolv veckor efter förlossningen får du komma till barnmorskemottagningen på återbesök. Då kan du prata med barnmorskan om bristningar.  

När och var ska jag söka vård?

En del kan inte vänta till återbesöket på barnmorskemottagningen för att prata om bristningar. De behöver söka vård före återbesöket.  

En del upptäcker bristningar senare. Då går det bra att söka vård efter återbesöket. 

Kontakta vården om något av detta stämmer på dig: 

  • Dina besvär blir inte mindre, utan du får i stället mer besvär. 
  • Bristningen påverkar ditt liv och hur du mår. 
  • Det gör ont när du ska bajsa eller kissa.  
  • Du har besvär med stygn i underlivet. 

Du kan vänta tills det blir vardag, om det är helg.  

Det kan vara mer bråttom att söka vård om något av detta stämmer på dig: 

  • Såren i underlivet blir mer svullna och börjar göra ont.  
  • Du får feber eller känner dig sjuk. 
  • Du har svårt att kissa. 

Sök vård här

Kontakta någon av dessa mottagningar:  

Om det är stängt eller de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning. 

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra.

De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Söka vård flera gånger om det behövs

Sök vård igen om du inte tycker att du blir bättre av den behandling du får.

Det finns ofta hjälp att få, även om det har gått lång tid sedan du födde barn.

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Vad kan jag göra själv?

Det här kan du göra själv när bristningarna läker:

  • Ta det lugnt och vila.
  • Använd värktabletter om du har ont.
  • Ligg ner och amma om det gör ont att sitta.
  • Rör på dig. Du kan till exempel gå promenader.
  • Duscha i stället för att bada. Använd inte tvål i slidan. Badda försiktigt med handduken när du torkar.
  • Var utan trånga kläder och underkläder ibland, om det går. Det är bra om det kommer luft mot underlivet.
  • Träna musklerna i underlivet. Det kallas bäckenbottenträning.
  • Vänta med samlag tills underlivet känns helt läkt. Det kan ta veckor eller månader.

Du kan ta receptfria läkemedel om du har ont. Du kan fråga på ett apotek. 

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska  

Soomaali – somaliska

فارسى – persiska 

ትግርኛ – tigrinja

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan