Smärta under förlossningen

Alla som föder barn har mer eller mindre ont under sin förlossning. Smärtan är en naturlig del av födandet och har som syfte att tala om att det är dags, och att man ska se till att befinna sig på en trygg plats.

Det finns flera bra sätt att förbereda sig på smärtan för att på så sätt underlätta förlossningen. Mödravården brukar erbjuda föräldrautbildning där man får veta vad som är viktigt att tänka på inför förlossningen.

Andningsprofylax och yoga

Andningsprofylax var mycket populärt på 70-talet och försvann sedan nästan helt, men kom tillbaka igen eftersom allt fler började efterfråga det. De blivande föräldrarna får lära sig hur man kan andas för att slappna av och för att kunna hantera smärtan. Yoga är också ett sätt att lära sig bra andningsteknik och avslappning.

Fundera och prata i förväg

Det man kan göra själv som blivande mamma är att fundera över vad som är viktigt för att man ska kunna slappna av och våga föda. Det är bra att prata med sin partner eller den som ska vara med vid förlossningen om vilken typ av stöd som känns viktigt, kanske också skriva en förlossningsplan. Men man ska vara förberedd på att samråda med barnmorskan om vad som ska göras, eftersom förlossningen kan utvecklas på ett annat sätt än man tänkt sig.

Under förlossningen har man reservkrafter

Det kan vara bra att veta att man har en massa reservkrafter som kommer fram under förlossningsarbetet. Nivån av kroppens egna smärtstillande ämnen, endorfiner, är kraftigt förhöjd vilket gör att man kan hantera mycket mer smärta än annars. Många känslor kan komma fram under en förlossning och man kan bli både arg och ledsen och pendla mellan hopp och förtvivlan. Man kan också uppleva att man inte har kontroll över situationen om man mår illa, kräks eller bajsar på sig när krystvärkarna kommer. Barnmorskorna är vana vid det så man behöver inte vara orolig för att göra bort sig.

Välj smärtlindringsmetod efter behov

Det finns mycket hjälp att få och många olika typer av metoder att lindra smärtan under förlossningen. Vilken smärtlindringsmetod som är lämplig kan vara svårt att veta i förväg och det varierar från person till person hur mycket man tycker att olika metoder hjälper. Det bästa är att bestämma det i samråd med barnmorskan allt eftersom förlossningen går framåt. Under graviditeten får man information på mödravårdscentralen om vilka olika metoder som finns och hur de fungerar.

Det är viktigt att känna sig trygg och avslappnad

Under en förlossning är det viktigt att man känner sig trygg, bland annat därför att det gör mindre ont då. Smärtan leds från ryggmärgen till hjärnan via nervtrådar. Hjärnan tar emot information om hur och var smärtan sitter någonstans. Vissa av de smärtledande nervtrådarna passerar ett område i hjärnan som har hand om emotionella upplevelser och känslor. Därför kan smärtan öka under förlossningen om man är rädd och har ångest, men minska om man känner sig trygg och avslappnad.

Genom att träna avslappning före förlossningen och använda sig av avslappningsmetoder under förlossningen minskar rädslan och med det också smärtan.

Att ha någon med som stöd

Det brukar vara skönt för den blivande mamman att ha med någon som kan hjälpa och stödja henne under förlossningen.

Den som är med kan hjälpa till att ge massage, servera mat och dryck och påminna om att man ska gå på toaletten, eftersom en fylld blåsa kan hindra barnets huvud att tränga ner. Om man är varm och svettig är det skönt att få pannan baddad. Framför allt kan den som är med hjälpa till genom att uppmuntra. Under förlossningen kan det hända att man tvivlar på sin egen förmåga och då behöver man extra mycket stöd.

Den som är med kan också hjälpa till att hitta bra och sköna ställningar, ge uppmaningar om att dricka och vila mellan värkarna, och föra fram önskemål som man själv kanske inte kan förmedla till personalen. Om det behövs kan han eller hon även hjälpa till att byta ut personal som man inte trivs med. Bara hans eller hennes närvaro kan ge trygghet och stöd.

Smärtlindring kan göra värkarbetet mer effektivt

Även om man inte på förhand har bestämt sig för att använda smärtlindring, kan det vara en trygghet att veta att man kan få det om det behövs. Om barnmorskan ser att man har mycket ont under förlossningen kan hon eller han rekommendera att man använder någon smärtlindringsmetod eftersom det kan göra värkarbetet mer effektivt. Kraftig smärta gör ofta att man känner sig orolig och spänd. Oro gör att stresshormonet adrenalin frisätts i kroppen. Detta kan medföra att det hormon som stimulerar förlossningen, oxytocin, hämmas vilket gör att förlossningen tar längre tid.

Smärtan varierar under förlossningen

Förlossningen indelas i ett öppningsskede då livmoderhalsen öppnar sig, ett utdrivningsskede när barnet föds fram, och ett efterbördsskede då moderkakan krystas ut. Under öppningsskedet är det främst smärta från livmodertappen som man känner. Livmodertappen innehåller rikligt med mottagare för smärta, så kallade smärtreceptorer. Under öppningsskedet är smärtan ofta diffus och molande. Det kan variera var man har ont, men ofta är smärtan avgränsad till nedre delen av ryggen och på nedre delen magen. Ibland kan det göra ont nedåt ljumskarna.

Vid utdrivningsskedet brukar de flesta ha intensivt ont i underlivet. Många tycker samtidigt att det är skönt att äntligen få krysta och fokusera på det vilket gör att smärtan till viss del dämpas. Trycket från barnets huvud gör att mellangården också blir lite bedövad. Det är viktigt att man under utdrivningsskedet försöker lyssna på barnmorskan och låta barnets huvud tänja ut vävnaden i underlivet trots smärtan. Barnmorskan ger råd om hur man ska göra för att brista så lite som möjligt. Vissa kvinnor tycker att det känns lättare om barnmorskan smörjer in mellangården med lite olja, till exempel mandelolja. På så sätt blir huden mer eftergivlig vilket kan förhindra bristningar. En varm handduk som försiktigt hålls mot mellangården kan hjälpa mot smärtan.

Efterbördsskedet innebär att moderkakan krystas ut. Det brukar inte göra speciellt ont, moderkakan är mjuk och det obehag som man kan känna är när livmodern drar ihop sig igen, så kallade eftervärkar. När moderkakan är ute är det vanligt att barnmorskan känner på livmodern genom att trycka på magen. Det görs för att se att livmodern drar ihop sig ordentligt så att man inte blöder. Många kvinnor är mycket ömma i magen och kan uppleva detta som jobbigt.

Skriv ut
Senast uppdaterad:
2013-01-17
Redaktör:

Anna Åkerman, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Roland Boij, gynekolog och förlossningsläkare, Länssjukhuset Ryhov, Jönköping