Tvångssyndrom

Skriv ut (ca 3 sidor)

Om du har tvångssyndrom kan du känna väldigt starkt att du måste tänka på ett visst sätt eller göra vissa saker. Och att du får ångest om du inte tänker på det sättet eller gör de sakerna. Om du upplever att sådana tankar och känslor stör dig i din vardag finns bra hjälp att få.

Skriv ut

Vanliga tvångstankar börjar ofta ”tänk om”. Till exempel "tänk om jag har glömt spisen på", "tänk om det börjar brinna" eller "tänk om jag blir sjuk".

Tvångshandlingar kan vara att till exempel tvätta händerna väldigt ofta eller att flera gånger kontrollera att du har stängt av spisen eller låst dörren.

Den som har tvångssyndrom har oftast både tvångstankar och tvångshandlingar men ibland bara tvångstankar. Tvångssyndrom kallas också OCD, en förkortning för obsessive-compulsive disorder.

Alla kan ha tvångsliknande tankar och idéer ibland. Som att en låt fastnar i huvudet eller att kolla att dörren är låst en extra gång utan att det behöver vara ett problem. Men om tvångstankarna och tvångshandlingarna tar så mycket tid att din vardag hemma, i skolan eller på jobbet fungerar sämre kan du få hjälp att bli av med dem.

Hjälp och stöd för unga i Västra Götaland

Västra Götaland

Hjälp och stöd för unga i Västra Götaland

Om du är ung – sök hjälp i första hand hos elevhälsan, vårdcentral eller ungdomsmottagning. I andra hand hos barn- och ungdomspsykiatrin, Bup. Det finns även kommunal hjälp och stöd.

Vårdcentraler

Ungdomsmottagningar

Bup-mottagningar

Läs mer

Att må psykiskt dåligt som ung

Diagnoser och besvär som ung

Att söka psykiatrisk hjälp

Fäll ihop

Hur märker du att du har tvångssyndrom?

Hur märker du att du har tvångssyndrom?

Vanligt när du har tvångssyndrom är att du

  • har ett starkt behov av kontroll och vill att det ska kännas helt rätt när du gör vardagliga sysslor eller rutinsaker
  • ägnar upp till en timme varje dag till tvångshandlingar och upplever att de stör dig hemma, i skolan eller på jobbet
  • känner ångest om du inte gör dina tvångshandlingar
  • skäms över dina tankar och ditt beteende och försöker att inte visa dem för andra.
Fäll ihop

Vad kan du göra själv?

Vad kan du göra själv?

Det är bra om du kan prata om hur du känner dig med någon du litar på. Det är också bra att du lär dig lite om tvångssyndrom, till exempel genom att leta information på nätet om hur det kan behandlas. Det kan vara första steget mot att söka hjälp.

Ibland kan avslappning och övningar i mindfulness hjälpa. Det är också bra att motionera. Fysisk aktivitet minskar ofta ångest och oro vilket kan hjälpa dig att stå emot tvångstankarna och tvångshandlingarna.

Fäll ihop

När ska du söka vård?

När ska du söka vård?

Om du ofta får ångest av dina tvångstankar och tvångshandlingar eller får svårt att klara din vardag bör du kontakta en vårdcentral eller en öppen psykiatrisk mottagning.

Om du går i skolan kan du också kontakta skolhälsovården eller en ungdomsmottagning. Är du under 18 år kan du också få hjälp på BUP.

Du kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.

Fäll ihop

Behandling

Behandling

Tvångssyndrom kan behandlas med läkemedel, psykoterapi eller en kombination av båda.

Kognitiv beteendeterapi, KBT, brukar fungera bra mot tvångssyndrom. I en del landsting kan det finnas möjlighet att få KBT-behandling via internet.

I terapin får du steg för steg, tillsammans med terapeuten, möta det som känns obehagligt och skapar tvångshandlingarna. Det kan till exempel vara att smutsa ner händerna och arbeta mot ångesten genom att inte på en gång börja tvätta händerna. Efter en stund kan du märka att ångesten minskar utan att du har tvättat händerna.

Fäll ihop

Råd till närstående

Råd till närstående

Du som är närstående till någon som har tvångssyndrom kan själv bli orolig och känna att du inte vet vad du ska göra. Därför är det bra om du lär dig om vad tvångssyndrom är och vilka uttryck det kan ha.

Ibland kan du behöva uppmuntra den som har tvångssyndrom att söka professionell hjälp.

Du kan få stöd från andra i samma situation, till exempel i en stödorganisation som Svenska OCD-förbundet Ananke eller Svenska Ångestsyndromsällskapet, ÅSS.

Fäll ihop

Lästips

Lästips

Jag bara tvingar mig lite: Maja-Stina Fransson. Bokförlaget Norlén & Slottner 2014 

Sluta älta och grubbla: Lättare gjort med kognitiv beteendeterapi. Olle Wadström. Psykologinstans [OU] 2007

Tvångssyndrom/OCD: Nycklar på bordet. Susanne Bejerot. Studentlitteratur 2011

Tänk om jag är knäpp?: Om ångest, panik, fobier och tvångstankar. Christina Gustavson. Ica bokförlag 2006

Fäll ihop
Skriv ut (ca 3 sidor)
Senast uppdaterad:
2014-12-18
Redaktör:

Olga Beletski, redaktör, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Christina Ledin, läkare, specialist i allmänmedicin, Karlstad

Texten är producerad i samarbete med Stockholms läns landsting


Västra Götaland
Tillägg uppdaterade:
2014-12-18