Vårdförbundets konflikt.Det här meddelandet avser Västmanland

Region Västmanland arbetar för att konflikten inte ska påverka dig som patient. Du som har ett inbokat vårdbesök, tandvårdsbesök eller planerad operation ska utgå från att det blir av. Om din vård påverkas av konflikten kontaktas du av hälso- och sjukvården.

Läs om hur Region Västmanland berörs av Vårdförbundets konflikt

Smärtmottagningen

Västmanlands sjukhus Västerås, ingång 26, Västerås

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.30–16.00
Tisdag07.30–16.00
Onsdag07.30–16.00
Torsdag07.30–16.00
Fredag07.30–12.00
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Västmanlands sjukhus Västerås, ingång 26, Västerås
Län, kommun:
Västmanlands län, Västerås
Postadress:
Västmanlands sjukhus Västerås, 721 89 Västerås

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Ingång 1 följ bokstaven J till gula hissarna, ta hissen upp till plan 4

eller ingång 26, ta hissen innanför entrén upp till plan 4

Hitta på plats:

Checka in dig i terminalen för självincheck. Om detta inte är möjligt gå till reception vid ingång 26 alternativt ingång 1.

När du är incheckad tar du hissen eller trapporna till våning 4.

Ring ring 021-174222 alternativt ring B74222 på dörrklockan och meddela att du är här så möter vi dig.

Publicerad: 2019-10-17

Nu checkar du in dig själv när du kommer till din bokade tid hos oss. Använd någon av terminalerna som finns på sjukhuset. Du kan läsa i din kallelse vad som gäller för just ditt besök.

Läs mer om att checka in dig själv på Västmanlands sjukhus 

Besöksförbud under pandemi
Under COVID pandemin som råder är det besöksförbud på hela sjukhuset.

Publicerad: 2024-03-11

På grund av ombyggnationer kan det vara svårare att hitta parkeringsplatser. Kom gärna 30-40 minuter före din bokade tid för att parkera och hitta till din mottagning. Om möjligt, välj ett annat färdsätt än bil eller få skjuts av en anhörig. Tack för ditt tålamod!

Smärtmottagningen vänder sig huvudsakligen till dig med långvarig och komplicerad smärta, men även till dig med cancerrelaterad smärta. Innan du eller din familjeläkare tar kontakt med oss är det viktigt att du är färdigutredd. Alla remisser bedöms och hanteras. Antingen skickas ett behandlingsförslag till remitterande läkare eller så kallas du till ett läkarbesök hos oss.

Smärtteamets professioner består av läkare, sjuksköterska samt fysioterapeut.

Målet för vårt arbete tillsammans med dig är att förbättra din livskvalité och om möjligt, lindra din smärta.

Vid första besöket sätts en smärtdiagnos, en noggrann bedömning av smärttillståndet vad gäller dess orsaker, konsekvenser och behandlingsmöjligheter. Du som patient får god tid på dig att berätta om din smärtproblematik och vi försöker förstå smärtans ursprung, hur smärtan påverkar ditt liv i stort och vad vi tillsammans kan arbeta med för att förbättra din livskvalitet. Vi på mottagningen arbetar med farmakologisk behandling, det vill säga läkemedel.

Vi på mottagningen arbetar med farmakologisk behandling, det vill säga läkemedel. I vissa fall kan vi även erbjuda invasiv behandling exempelvis bedövningar samt komplementär medicinsk behandling som fysioterapi.

Smärtmottagningen tar inte över ansvaret för övrig medicinering eller sjukskrivning, det ansvaret har den remitterande läkaren.

Vi betonar vikten av att du som patient har en familjeläkare som vi kan samarbeta med. Detta för att behandlingen och omhändertagandet ska fungera på lång sikt. Familjeläkaren har oftast den bästa, totala kunskapen om patientens situation. Ibland kan till exempel ytterligare utredning behövas och då kontaktar vi patientens familjeläkare.

Recept kan förnyas med minst 5 dagars varsel. Nytt recept börjar gälla samma dag som sista uttaget är beräknat att ta slut.

Driftsform: Region

  • Du kan skicka in en egen vårdbegäran till oss där du beskriver dina besvär. En läkare kommer att bedöma din vårdbegäran på samma sätt som en remiss från till exempel en familjeläkare. Egen vårdbegäran innebär inte att du är garanterad att få en tid för besök.

    Egen vårdbegäran

    Du kan logga in och skicka din vårdbegäran via våra e-tjänster. Du kan också fylla i blanketten och skicka den med post till oss.

Remisskrav

Du behöver remiss för besök hos oss. Remissen utfärdas vanligen av din familjeläkare eller företagshälsovården. Vi bedömer din remiss inom 5 arbetsdagar. Om vi väljer att träffa dig är vårt mål att ge dig en tid inom vårdgarantins 90 dagar. Om du har frågor kring hanteringen av din remiss kan du skicka en remissförfrågan via 1177.

Telefontid, endast telesvar. Avlyssnas 2 ggr/dag, måndag - torsdag. Vi återkopplar inom 2 arbetsdagar.

Du checkar in dig även om du har frikort. Ta med legitimation.

Om tiden inte passar om- eller avboka så snart som möjligt så att tiden kan erbjudas annan person.

Om du missar din tid, ombokar eller avbokar senare än klockan 08:30 samma dag som din bokade tid får du betala ordinarie patientavgift samt en uteblivandeavgift. Det gäller även om du har frikort, är under 20 år eller har fyllt 85 år. För barn under 18 år debiteras barnets vårdnadshavare.

Det finns möjlighet att omboka/avboka via 1177.se eller telefon.

Observera att nybesök kan bara avbokas en gång, efter det skickas remissen tillbaka till läkaren som remitterat dig hit.

Doftfritt. Parfym, rakvatten och andra starka dofter kan vara besvärligt för en del. Undvik därför detta när du besöker oss.

Till toppen av sidan