Nyhetsarkiv Västernorrland

Fortsatt högt förtroende för 1177 i Västernorrland

Innehållet gäller Västernorrland

Kännedomen om 1177 är fortsatt hög i Västernorrland och användandet av de olika tjänsterna i 1177 ökar. Mest ökar användandet av e-tjänsterna.

kvinna som tittar i mobil med inloggningssidan e-tjänster.

Under hösten genomfördes en varumärkesanalys av 1177. Cirka 800 personer deltog från Västernorrland och 130 000 personer totalt i Sverige. Resultatet av undersökningen visar på ett fortsatt starkt förtroende för 1177 och ett ökat användande av tjänsterna. Inte minst gäller det e-tjänsterna.

Hela 95 procent av den vuxna befolkningen i Västernorrland har någon gång loggat in på 1177.se för att kontakta vården eller ta del av personlig information om sin vård - en ökning med 16 procentenheter sedan föregående mätning.

Större tillgång till digitala tjänster

Under de senaste åren har de digitala tjänster som invånarna i Västernorrland har tillgång till tagit stora steg framåt. Inte minst handlar det om nya möjligheter till en första bedömning dygnet runt genom att svara på frågor kring symtom och besvär, sortering av patienter efter brådskandegrad, och att få såväl råd som vård genom chatt och videomöten fram till klockan nio på kvällen.

- Förväntningarna från invånarna på att vi levererar tillgängliga och bra digitala tjänster ökar ständigt och det är ju därför vi finns här. Att vi under 2022 dessutom kunde gå vidare med att kunna erbjuda digitala läkartider genom 1177 direkt Västernorrland är ju grädden på moset! Så lyxigt att vi som första region i landet kan erbjuda det, säger Sara Johansson, strateg invånartjänster, Region Västernorrland.

Arbetet med att utveckla e-tjänsterna pågår ständigt, till exempel med att utöka möjligheten att av- och omboka sina tider. Nu senast har e-tjänsten för att förnya recept förbättrats genom att läkemedlen redan är ifyllda och bara att välja bland.

E-tjänster som stöd i behandling

En viktig tjänst som använts under året är det stöd som man kan få om man drabbats av cancer. Min vårdplan cancer heter den och först ut var tjänsten för de som drabbats av bröstcancer. Nu finns även stöd vid prostatacancer och ytterligare några cancerformer på plats.

- Att få stöd och struktur i en svår period i livet är viktigt och det känns bra att vi kan utveckla och ta dessa tjänster vidare och utöka möjligheten till att utveckla fler cancerdiagnoser i framtiden, säger Sara Johansson.

Sjukast går först även digitalt

De ärenden som flest anser vara viktiga i en digital vårdtjänst som 1177 direkt är att kunna boka besök hos läkare eller sjuksköterska, förnya recept samt att få råd om vilken typ av vård som behövs. Väntetiden får dock inte vara för lång. 54 procent anser att väntetid på att få träffa vårdpersonal inte får överstiga 30 minuter medan 34 procent anser att 15 minuter är max.

- En viktig aspekt att känna till är att i 1177 direkt så går alltid den som är sjukast först, precis som på akuten, men jag förstår verkligen att man vill ha en kort svarstid. Det är ju så vi vant oss att chattar fungerar. Vi ser hela tiden över våra arbetssätt för att minska svarstiderna. Det är högt prioriterat, verkligen, säger Sara Johansson.

Undersökningen visar också att allt fler är positiva till 1177 och förtroendet för varumärket fortsätter att öka. 87 procent av dem som känner till varumärket är positiva till 1177 och 85 procent av länets invånare har stort förtroende för 1177. Det är en ökning med 5 respektive 3 procentenheter jämfört med senaste mätningen. Förtroendet i Västernorrland är också högre än rikets siffror på 84 respektive 83 procent.

Närmare 60 procent av de tillfrågade uppger att de vänder sig till 1177 om de själva eller någon i familjen blir sjuk och de behöver råd om vård.

- Det gör mig oerhört glad att så många av våra invånare har ett stort förtroende för 1177. Det behöver förvaltas väl genom fortsatt utveckling. Om fler får hjälp genom egenvård och tidigt digitalt stöd så ska det avlasta den fysiska vården för de som verkligen behöver den, säger Elina Backlund Arab (S), ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden.

Här kan du läsa Ineras nyhet om de nationella resultaten i varumärkesundersökningen 1177.

Till toppen av sidan