Hälsocentralen Sollefteå

Lasarettsgatan 1

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.45–16.30
Tisdag07.45–16.30
Onsdag07.45–16.30
Torsdag07.45–16.30
Fredag07.45–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Lasarettsgatan 1
Län, kommun:
Västernorrlands län, Sollefteå
Postadress:
Box 4201, 881 04 Sollefteå

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Hälsocentralen Sollefteå

i anslutning till Sollefteå sjukhus.

Hälsocentralen Sollefteå är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Driftsform: Region

Välkommen till hälsocentralen Sollefteå!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0620-194 50.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Kom ihåg att du kan avboka din tid via 1177.se

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Kontakta barnmorskemottagningen för att boka en tid.

    Barnmorskemottagningen Sollefteå

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

    För rådgivning och tidsbokning ring 0620-191 55, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50.

    Läs på 1177 om:

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Öppettider

    • mån-ons 08.00-16.30
    • tors 09.00-16.30
    • fre 08.00-16.30

    Läs om barnets hälsa på 1177:

    Barn och Gravid

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, knappval 3 för rådgivning/tidsbokning sedan knappval 5 för att komma vidare till BVC.  Läs in ett meddelande med personnummer och namn för den det gäller samt telefonnummer, så tar vi kontakt med er telefonledes.

    BVC-besöken innehåller bland annat hälsoundersökningar, utvecklingsbedömningar, vaccinationer och läkarbesök.

    Vi erbjuder även hembesök till ert nyfödda barn och vid 8 månader.
    För att väga och mäta ert barn, ta kontakt med oss för tidsbokning.

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.
    Diabeteshjälpmedel hämtas på hälsocentralen i receptionen.
    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, knappval 3 för rådgivning/tidsbokning och sedan knappval 4 för att komma vidare till diabetessköterska.

    Läs på 1177 om:

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förbygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.
    För kontakt ring 070-326 16 65.

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:


    Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.
    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, tryck knappval 3 för rådgivning/tidsbokning och sedan knappval 3 för att komma vidare för att få prata med en sjuksköterska. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

  • Familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50.
    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster.

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder ocoh nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, knappval 3 för rådgivning/tidsbokning och sedan knappval 2 för att komma vidare till sjukgymnast/fysioterapeut.

    Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg - 1177

  • Hälsocentralen Sollefteå utför på uppdrag av Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen medicinska intyg.

    Om du behöver andra intyg, enligt nedan, hänvisning till privata aktörer.

    • Aupair
    • Dykcertifikat
    • Flygcertifikat
    • Friskintyg inför anställning
    • Invaliditetsintyg - endast journalkopior tillhandahålles
    • Körkort högre behörighet (undantag diabetes
    • Sjöfart
    • Förstadagsintyg- sjukintyg ifrån första dagen till arbetsgivare
      Intyg för utlandsresa (Covid)
  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling. För att komma i kontakt med kurator/psykolog så kan du ringa 0620-19450, knappval 3 för rådgivning/tidsbokning och sedan knappval 6 för att komma vidare till kurator. Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi.

    Kognitiv BeteendeTerapi (KBT) - 1177

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, för rådgivning.  

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prover så får du beställa tid till laboratoriet för provtagning.
    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-194 50, knappval 3 för rådgivning/tidsbokning och sedan knappval 1 för att komma till laboratoriepersonal. Gäller även PK-provtagning. 


    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Läs mer om sjukskrivning på 1177.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-19061, telefontid tisdagar och tordagar 10.00-12.00.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Från 1 februari 2020 har vi tidsbeställning för provtagning.

Ring 0620-19450 välj siffra 3 och tryck sedan 1 för att boka tid. Gäller provtagning/PK--prover. Orolig för corona och covid-19?Gå in på 1177.se för information och egenvårdsråd.

Till toppen av sidan