Kost och tänder

Skriv ut (ca 4 sidor)

Den kost som är bra för tänderna är den mat och dryck som innehåller så lite tillsatt socker som möjligt.

Skriv ut

Det är bakterier i munnen som omvandlar sockret till syra när vi äter sockrad mat och dricker söta drycker. När tänderna utsätts för mer syror än de tål kan vi få hål i tänderna och frätskador på tänderna.

I den här texten beskrivs sambandet mellan sockret i kosten och hål i tänderna, karies.

Hur kan jag minska på sockret i maten?

Hur kan jag minska på sockret i maten?

Ett sätt är att starta med att minska på söta produkter som läsk, godis, glass, kakor och bullar, framför allt till vardags. Det är särskilt viktigt att se upp med läsk och andra söta drycker, eftersom det är lätt att dricka stora mängder utan att känna sig mätt.

En hel del vanlig mat innehåller socker. Ett enkelt sätt att dra ner på sockret är att välja nyckelhålsmärkt bröd, flingor och müsli. De innehåller mindre socker än produkter som inte är nyckelhålsmärkta. När socker står högt upp på innehållsförteckningen innehåller produkten mycket socker.

I livsmedel och drycker tillsätts socker som ingrediens under flera olika beteckningar som exempelvis sackaros, glukos, fruktos, maltos, dextros, invertsocker, honung samt isoglukos, som också betecknas HFCS, High Fructose Corn Syrup.

Fäll ihop

Råd om kost

Råd om kost

Det finns några saker som du bör tänka på när det gäller matvanor för att skydda tänderna:

  • Fiberrik mat är nyttig för tandhälsan.
  • Om du har en ökad risk för frätskador på tänderna, ska du i första hand undvika sura karameller samt sura drycker och födoämnen.
  • Små barn bör inte få söt dryck som nyponsoppa och saft i nappflaska när de är törstiga, och framför allt inte under natten när salivproduktionen går ner. Det är bättre att de dricker vatten.
  • Ät dina måltider regelbundet.
  • Låt tänderna vila. Undvik att småäta mellan måltider. Då hinner saliven reparera de små skador som syran åstadkommit.
  • Drick vatten eller osötad dryck för att släcka törsten mellan måltiderna.
  • Ät mat som kräver att du tuggar, till exempel fiberrik mat. Det är bra för salivproduktionen.
  • Att tugga sockerfritt tuggummi i cirka 15 minuter efter en måltid ökar mängden saliv i munnen.
  • Efter att ha druckit sura drycker som juice och läsk är det bra att inte borsta tänderna på en timme.
  • Basisk mat som mjölk, ost och nötter kan neutralisera syran i munnen.

Världshälsoorganisationen,WHO, rekommenderar att intaget av fria sockerarter är mindre än 10 procent av all mat du får i dig. Fria sockerarter definieras som tillsatt socker och socker som naturligt finns i honung, sockerlag, fruktjuice och fruktjuicekoncentrat.

WHO har också gjort ett tillägg i sin rekommendation att intaget av fria sockerarter gärna kan vara under 5 procent av energin för att minska risken för karies ytterligare. Att äta mindre än 5 procent av energin från socker motsvarar ungefär 25 gram eller ännu mindre per dygn.

En sockerbit innehåller 3 gram socker. Som jämförelse kan nämnas att en matsked sylt innehåller motsvarande 2 sockerbitar och en liter läsk innehåller motsvarande 30 sockerbitar. I ett glas apelsinjuice finns det socker som motsvarar 7 sockerbitar.

Barn under 2 år bör inte äta eller dricka något tillsatt socker.

Fäll ihop

Vad händer i munnen när jag äter socker?

Vad händer i munnen när jag äter socker?

  • Två friska tänder i genomskärning.

    Syra bildas som fräter på tändernas emalj.

    Mer information
    Två friska tänder i genomskärning med pilar som visar vad tänder består av.

    Kariesbakterier på tändernas yta bryter ner kolhydrater som finns i maten, framför allt socker. Då bildas syra i munnen som fräter på emaljen och rotytan. Om tänderna ofta utsätts för syraangrepp kan det bildas hål, så kallad karies.

Sockret i maten tar sig lätt in i bakteriebeläggningar som alltid finns på tänderna. Där bryts sockret ner av bakterier, bland andra kariesbakterier, och det bildas syra.

Hur surt det blir beror bland annat på vilken typ av kolhydrater du äter. Rör- och betsocker, druv- och fruktsocker ger stor surhet. Äter du stärkelse och fibrer blir det inte lika surt med undantag för mat med stärkelse som blivit kraftigt upphettad, till exempel chips och ostbågar. Med snacks blir det lika surt i munnen som när du äter rörsocker.

När det blir tillräckligt surt löser syran upp tandemaljen och rotytan. Rotytan är känsligare för syraangrepp än tandemaljen. Vanligtvis kan saliven neutralisera syran och skadan blir mindre. Men om tänderna ofta utsätts för syraangrepp hinner de inte repareras och man får då hål i tänderna, karies.

Fluor motverkar syraangrepp

När ett hål börjar bildas märks först inte upplösningen av tanden, men så småningom syns kariesangreppet som en vit fläck. Genom att hålla tänderna rena och tillföra fluor, till exempel från tandkräm, munsköljmedel eller sugtabletter, kan den vita fläcken repareras. Fluor hjälper också till att reparera tanden efter en syraattack. Därför är det viktigt att saliven innehåller små mängder fluor.

Får upplösningen av tanden fortsätta bildas ett hål som oftast måste lagas.

Fäll ihop

Sura ämnen fräter på tandytan

Sura ämnen fräter på tandytan

En frätskada innebär att tandens yttersta skikt, emaljen, är sliten och har lösts upp av något surt ämne i det du dricker eller äter. Det är sura ämnen i till exempel i juice, läsk, vin, apelsiner eller godis som direkt verkar på tandemaljen och orsakar frätskadan.

En annan orsak till frätskador kan vara någon sjukdom som gör att du ofta kräks eller får sura uppstötningar. Även vissa arbetsmiljöer kan innehålla sura ämnen som kan orsaka frätskador.

Hur förebygger jag frätskador?

Den tandvävnad som har försvunnit kan aldrig komma tillbaka. Däremot kan processen avstannas genom att du ändrar vanor.

Om du har ökad risk för frätskador kan tänderna stärkas med fluor i form av munsköljmedel, sugtabletter eller gel. Sådana produkter finns att köpa på apotek. Det är bra om du använder en mjuk tandborste och en tandkräm som inte innehåller så mycket slipmedel.

Du bör också avstå från att borsta tänderna direkt efter att du ätit eller druckit. Förutom fluor i tandkräm är det bra om du tar extra fluor.

Saliven skyddar tänderna

För att minska risken för karies och frätskador bör du undvika att småäta, det vill säga äta mellan måltiderna.

Mat som kräver tuggning är bra. Då ökar salivproduktionen, och därmed ökar också skyddet av tänderna eftersom saliven neutraliserar syran i munnen.

Fäll ihop

Känslighet för socker varierar

Känslighet för socker varierar

En del får hål i tänderna av bara lite socker, medan andra klarar sig från hål trots att de får i sig ganska mycket. Hur känslig du är för socker beror bland annat på vilka bakterier som finns på tänderna, på hur mycket saliv som finns i munnen och även vilken kvalitet den har.

Känsligheten för socker är mycket högre när man sover eftersom salivproduktionen går ner under sömn. Barn bör därför inte ges söta drycker i flaska i samband med att de går och lägger sig.

Om du lider du av muntorrhet riskerar du att lättare få karies. Då bör du vara extra försiktig med söta drycker, söta livsmedel och att tillsätta socker.

Äldre personer får oftare karies än unga vuxna. Det kan bero på att många äldre tar läkemedel som ger muntorrhet.

Eftersom mjölktänder och nyframbrutna permanenta tänder är mjukare än tänderna hos vuxna är barns tänder också särskilt känsliga för syraangrepp.

Fäll ihop

När ska jag söka tandvård?

När ska jag söka tandvård?

Karies sitter ofta på ytor som är svåra att komma åt och därför bör du låta tandvårdspersonal undersöka tänderna regelbundet. Då kan hål i tidigt stadium upptäckas och behandlas utan att tanden behöver lagas med en fyllning.

Om du misstänker att du har frätskador på tänderna bör du kontakta en tandläkare eller tandhygienist. Om frätskadan beror på någon sjukdom får du remiss till en läkare.

Du kan alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 4 sidor)
Senast uppdaterad:
2017-01-04
Redaktör:

Ingemar Karlsson Gadea, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Christina Stecksén-Blicks, professor och specialist i pedodonti, Institutionen för odontologi, Umeå universitet

Illustratör:

Kari C Toverud, certifierad medicinsk illustratör, Oslo, Norge