Leksaker för barn i olika åldrar

Foto på tre barn i olika åldrar som bygger en koja tillsammans.

Det är egentligen omöjligt att säga precis vilka leksaker som passar för barn i olika åldrar. Barn utvecklas olika och vad som till exempel är roligt för en tvååring kanske inte passar en annan.

Det kan vara lätt att överskatta leksakers betydelse. Det som är viktigast för att ett barn ska må bra och utvecklas är alltid kontakten med andra människor. Att till exempel få vara med när någon fixar med vardagssysslor hemma, såsom att laga mat, duka, dammsuga, lägga tvätt i tvättmaskinen och hänga tvätt kan vara minst lika roligt som att leka med en leksak. Utomhus kan barnet till exempel vara med och känna på löv eller undersöka blommor.

Ibland kan barn ha för många leksaker. Det kan göra att barnet inte får någon riktig ro att utforska och leka med sakerna. Om man tror att barnet har för mycket leksaker kan man prova att ställa undan en del av sakerna. Sedan kan man byta ut leksakerna som är framme då och då. När man tar fram leksaker som varit undanställda ett tag kan de bli som nya för barnet.

Den här listan visar inte leksaker som barn måste ha. Det är snarare tips på vilken sorts saker som kan passa i barnets olika åldrar.

För barn upp till sex månader kan det vara kul med

  • bitleksaker som barnet kan tugga på
  • mjuka gosedjur
  • en rörlig figur som man kan hänga ovanför skötplatsen eller över sängen
  • tygsaker som barnet kan stoppa i munnen och titta på, som till exempel en stoppad tygbok (gärna i klara färger med starka kontraster, det är lättast för barnet att se)
  • olika sorters skallror
  • en speldosa, som inte låter för högt
  • lampor som tänds eller solreflexer på väggen
  • en låda med några slevar och vispar
  • babygym.

Små barns leksaker ska vara okrossbara och utan skarpa kanter. De måste vara så stora att de inte kan sväljas och får inte ha några lösa delar som kan dras av.

Det kan vara bra med tvättbara leksaker för små barn.

Foto av ett barn som leker med en tryckleksak. Barnet trycker på en knapp och en elefant kommer upp ur en lucka.

När barnet är sex månader till ett år kan det vara kul med

  • en mjuk boll som är minst fem centimeter i diameter
  • byggklossar
  • pekböcker
  • klossar i olika färger
  • mjukdjur eller djur i plast eller trä
  • låda eller väska att fylla med saker och tömma igen
  • saker som barnet kan vrida på, trycka ner eller dra
  • leksaker som gör något oväntat om barnet till exempel drar i något eller trycker på en knapp
  • pipleksaker, som inte låter för högt
  • en rullande leksak som barnet kan krypa efter eller rulla framför sig
  • lära-gå-vagn, som man kan lägga en tyngd i eller bromsa hjulen på så att barnet kan luta sig mot den när det lär sig gå
  • stor spegel i barnhöjd, så att barnet kan se hela sin kropp
  • lek i vatten, till exempel i en balja
  • sandlåda, hink och spade
  • handdockor som man kan använda för att leka med barnet, till exempel på skötbordet.

När barnet är ett till två år kan det vara kul med

  • dockor
  • en "bultbräda" för barn, med pluggar som barnet kan hamra på
  • en plocklåda med olikformade klossar som barnet kan få igenom hål i locket
  • fingerdockor eller handdockor
  • leksaker som låter
  • en låtsastelefon
  • en liten trumma
  • en vagn, bil eller kärra som barnet kan köra framför sig eller sitta i
  • en dragleksak som barnet kan dra efter sig
  • kökssaker som tallrik, mugg, kanna och kastrull i plast
  • städredskap, som dammsugare och sopborste i barnstorlek
  • trädgårdsredskap som hink och spade i barnstorlek
  • greppvänliga vaxkritor och fingerfärg
  • tygskynken och kuddar som barnet kan få hjälp att bygga en koja av
  • en lekvagn att lasta saker i och dra runt.

Foto av ett barn som klätt ut sig till tiger. Barnet har satt en krona på en hund också.Att klä ut sig är roligt för barn i de flesta åldrar.

När barnet är två till tre år kan det vara kul med

  • plastflaskor att fylla med vatten och tömma igen
  • en bilbana eller tågbana i trä
  • klossar
  • verktyg i plast
  • pussel med knoppar på bitarna, så de är lätta för barnet att gripa
  • en gunga, gunghäst eller gungbräda
  • sandlåda, hink och spade
  • pulka
  • en docka och dockvagn
  • en trafikmatta och bilar
  • bilderböcker
  • en trehjuling eller sparkbil
  • en boll att sparka eller kasta
  • kritor, pennor, papper, leklera, fingerfärg
  • stora bitar att sätta ihop och bygga med, som storlego
  • utklädningskläder som hatt, skor och väska
  • rytmikinstrument och musik.

När barnet är tre till fyra år kan det vara kul med

  • en överraskningsbok, där saker viks ut när barnet öppnar sidorna
  • bilderböcker med berättelser
  • enkla faktaböcker
  • en docka med kläder
  • något att bädda ner nallen eller dockan i
  • stora färgglada tygskynken som barnet kan klä ut sig i, bygga koja med eller gömma sig bakom
  • enkla spel
  • lera, papper, pennor, kritor, pensel, målarfärg och staffli
  • små bitar att sätta ihop och stapla, som lego
  • leksaksbil, leksaksbåt eller leksakståg
  • utklädningskläder
  • musik och små instrument som ukulele, minigitarr eller flöjt
  • en gunga
  • en liten rutschkana.

Foto av ett barn som skriver sitt namn på en teckning.

När barnet är fyra till sju år kan det vara kul med

  • såpbubblor
  • kläder som barnet kan klä ut sig i
  • tomma kartonger, som toarullar eller äggkartonger att bygga saker av
  • väska med plåster, bandage, leksaksstetoskop och bomull som barnet kan leka doktor med
  • papperssaker som biljetter, reklamblad och kuvert
  • papper, pennor, pensel, målarfärg, linjal, suddgummi, tejp, klister, lera, stämplar, kritor och pärlor
  • sysaker som en trubbig nål, lite tyg att sy med, virknål och garn
  • en ficklampa
  • en käpphäst
  • en cykel
  • en drake att flyga med i vinden
  • musikinstrument eller inspelad musik
  • dockor med olika tillbehör
  • lite svårare pussel
  • magneter
  • förstoringsglas
  • en håv
  • uteleksaker som spade, kratta, sandformar och hink
  • böcker.

Leksaker som man bör se upp med

  • Leksaker med magnetföremål ska vara så stora att de inte kan sväljas. Man kan prova så att leksaken inte går ner i en smådelscylinder.
  • Leksaker med högt ljud. Ju längre tid barnet lyssnar och ju närmare leksaken hålls mot örat, desto större är risken för en hörselskada.
  • För leksaker med sugkoppsfäste gäller att sugkopparna inte ska kunna dras eller vridas loss från leksaken.
  • Barn under tre år ska inte komma åt batterier i leksaker.
  • Snören på leksaker kan innebära stryprisk.
  • Ftalater i mjukplast är förbjudna i leksaker och i barnartiklar som barn kan stoppa i munnen.

Lagar och regler för att leksaker ska vara säkra

Det finns EU-lagar och regler som bestämmer hur leksaker ska vara gjorda för att vara säkra för barn. Det handlar bland annat om hur leksaken låter och hur den kan plockas isär i smådelar. De leksaker som uppfyller kraven på säkerhet och leksaksstandard är märkta med ett säkerhetsmärke, så kallad CE-märkning. Det finns bland annat regler som bestämmer hur högt det får låta av leksaker som ger ifrån sig mycket korta slag-, knäpp eller explosionsljud och leksaker som är avsedda att hållas vid örat, till exempel leksakstelefoner.

Leksaker har också ofta en märkning som talar om vilken ålder de är avsedda för. Att hålla sig till dessa rekommendationer kan vara ett sätt att minska risken för vassa kanter eller att barn får smådelar i halsen. På BVC eller hos konsumentvägledaren kan man gratis få en smådelscylinder för att testa om sakerna är för små. Cylindern har en diameter på cirka tre centimeter, lika stor som svalget hos ett litet barn. Om saken man testar får plats i cylindern är den farlig för ett litet barn.

Att leksakerna uppfyller lagens krav kontrolleras av Konsumentverket, Kemikalieinspektionen och Elsäkerhetsverket. Det kan vara bra att veta att leksaker som inte får säljas i leksakshandeln på grund av att de inte uppfyller säkerhetskraven ibland finns att köpa på internet eller på marknader.

Skriv ut
Senast uppdaterad:
2012-03-27
Redaktör:

Jenny Magnusson Österberg, 1177 Vårdguiden

Granskare:

Ingela Nordmark Lindberg, förskolepedagog och lekterapeut

Fotograf:

Juliana Wiklund