Covid-19
Om Covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en sjukdom som beror på ett virus. Du kan få hosta, feber eller ont i halsen. De flesta blir bara lite sjuka, men några behöver vård på sjukhus
Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Symtom på covid-19
Det här är vanliga symtom på covid-19:
- snuva och täppt näsa
- feber
- ont i halsen
- ont i huvudet
- förändrad lukt och smak
- hosta
- svårt att andas
- ont i kroppen.
Det är vanligt att vara sjuk i en vecka. Men det är också vanligt att vara trött eller att ha andra besvär i flera veckor, eller ännu längre.
Ovanligt att bli allvarligt sjuk
Det är ovanligt att bli allvarligt sjuk och att behöva vård på sjukhus. Men några blir så sjuka. Det kan bero på de inte är vaccinerade fast de rekommenderas att få vaccin. Till exempel om man är äldre eller har ett svagt immunförsvar.
Läs mer om vaccination mot covid-19.
När och var ska jag söka vård?
De flesta behöver inte söka vård. Sjukdomen brukar gå över av sig själv.
Om det är bråttom
Kontakta genast en vårdcentral om något av det här stämmer:
- Du blir plötsligt mycket sjukare.
- Du har svårt att andas även när du vilar.
En del vårdcentraler har öppet kvällar och helger.
Sök vård på en akutmottagning om vårdcentralen är stängd eller inte kan ta emot dig.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor och pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring +46 771-11 77 00 om du ringer från en telefon som har ett utländskt nummer.
Här hittar du adress och telefonnummer till
Råd på andra språk
Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.
Vad kan jag göra själv?
Här är tips på vad du kan göra för att må bättre:
- Vila och ta det lugnt. Men du behöver inte ligga ner hela tiden.
- Drick mer än vanligt.
- Ligg med huvudet högt.
- Prova näsdroppar eller nässprej om du är täppt i näsan.
- Drick kall eller varm dryck om du har ont i halsen. Du kan också prova halstabletter.
Du kan använda läkemedel med paracetamol om du har hög feber.
Barn från sex månader kan få läkemedel som innehåller paracetamol eller ibuprofen.
Ring 1177 eller en vårdcentral innan du ger något läkemedel till barn som är yngre än sex månader.
Du kan minska risken för covid-19
Så här kan du minska risken för att få covid-19:
- Tvätta händerna ofta.
- Peta dig inte i onödan i ögonen, näsan eller munnen.
- Håll avstånd till personer som är sjuka.
- Vaccinera dig mot covid-19, om du rekommenderas att få vaccinet.
Så här kan du minska risken för att smitta andra:
- Hosta eller nys i armvecket.