Vaccination mot covid-19
Vaccination mot covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det bästa sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.
Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.
Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och influensa, eller vissa andra sjukdomar.
Hur gör jag för att få vaccinera mig?
Det finns en längre text om hur många sprutor olika personer kan få.
Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd kan vaccinera dig gratis. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.
Vaccinera dig i Region Östergötland
Du kan gå på drop in eller boka tid för att vaccinera dig. Att boka tid kräver ingen e-legitimation.
Behöver du hjälp att boka tid?
Ring 010-105 90 00 om du behöver hjälp att boka tid. Hit kan du också ringa om du har frågor om din vaccination.
Så här går vaccinationen till
Du får vaccinet med en spruta i armen. Ta alla de sprutor som du kan få. Då får du ett bra skydd mot covid-19. Du får sprutorna vid olika tillfällen.
Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.
Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?
Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.
Hur mår jag efteråt?
Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.
Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.
Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Det är ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.
Du som är gravid eller ammar
Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination.
Det är oskadligt för barnet i magen.
Du kan vaccinera dig även om du ammar.
Prata med din barnmorska om du har frågor.
Läs mer om graviditet och covid-19.