Vaccination mot covid-19
Vaccination mot covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.
Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.
Informationen i texten gäller för både barn och vuxna.
Hur gör jag för att få vaccin?
Alla personer som har fyllt 12 år erbjuds vaccination. En del barn från 5 år kan också få vaccin mot covid-19.
Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd erbjuds gratis vaccination. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.
Du rekommenderas att vaccinera dig även om du har haft covid-19.
Så här går vaccinationen till
Du får vaccinet med en spruta i armen. Du som är 18 år eller äldre får tre eller fyra sprutor. Du som är yngre än 18 år får två sprutor. Du får sprutorna vid olika tillfällen.
Ta alla de sprutor som du erbjuds. Då får du ett bra skydd mot covid-19.
Du får stanna kvar 15 minuter när du har fått din spruta. Det är för att se att du mår bra.
Du som har kraftigt nedsatt immunförsvar kan behöva en extra dos vaccin. Din läkare bestämmer om du behöver det.
Du kan inte välja vilket vaccin du får.
Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.
Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?
Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.
Hur mår jag efteråt?
Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt hos barn och vuxna som har fått vaccin.
Biverkningarna brukar vara lindriga och försvinna inom några dagar.
Ovanliga biverkningar av vaccinationen
Många miljoner människor har vaccinerats mot covid-19. Det är väldigt ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.
Rapportera in biverkningar av vaccinet
Du kan rapportera till myndigheten Läkemedelsverket om du misstänker att vaccinet har gett några biverkningar.
Även vårdpersonalen rapporterar om de misstänker att vaccinet har gett biverkningar.
Informationen om misstänkta biverkningar samlas. Det utreds sedan om det finns något samband med vaccinet.
Graviditet och vaccination
Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination.
Många gravida har fått vaccin mot covid-19 i världen. Det är ofarligt för barnet i magen.
Prata med din barnmorska om du har frågor.
Läs mer om graviditet och covid-19.
Barn och vaccination
Barn kan bli allvarligt sjuka i covid-19, även om det är ovanligt. Barn som är 12 år och äldre erbjuds därför vaccin. En del barn från 5 år kan också få vaccin mot covid-19. Det gäller om barnet har en allvarlig sjukdom. Det kan till exempel vara en svår lungsjukdom. Prata med läkaren som behandlar barnet om vad som gäller.
Personer som är yngre än 18 år kan behöva ett godkännande från vårdnadshavare för att få vaccin. Kontakta någon på det ställe där vaccinationen sker om du vill vaccinera dig, men inte har ett godkännande.
Du som tidigare har fått en allergisk reaktion
Prata med en läkare om du tidigare har fått en allvarlig allergisk reaktion som du behövde söka vård för samma dag. Det kan vara av en vaccination, ett läkemedel eller något du hade ätit.
Vaccinen är noggrant kontrollerade
Vaccinet mot covid-19 har kontrollerats på samma noggranna sätt som andra vacciner. Miljoner vuxna och barn har fått vaccinet och forskare har studerat effekterna. Vaccinen fortsätter att studeras.
På sidan Så fungerar vaccin kan du läsa och se filmer om vaccin.
Du kan få covid-19 även om du är vaccinerad. Men de allra flesta som är vaccinerade blir inte allvarligt sjuka.
Läs mer om vaccin mot covid-19
Läs mer om covidbevis
Other languages
Texten finns översatt till språken nedan:
Vaksinimi kundër COVID-19-ës - albanska
اللقاح المضاد لكوفيد-19 - arabiska
Vaccination against COVID-19 - engelska
Covid-19-rokote - finska
Vaccination contre la COVID-19 - franska
װאַקצינירונג קעגן קאָװיד־19 - jiddisch
Vaksinasuuni covid-19 vasten - meänkieli/tornedalsfinska
Vaksineren covid-19 vuostá - nordsamiska
واکسیناسیون در برابر کووید ۱۹ - persiska
Szczepienia na Covid-19 - polska
Vaccina pe covid-19 - romska kalderash
Vaccinatsija pe covid-19 - romska lovara
Вакцинация против COVID-19 - ryska
Vakcinacija protiv covid-19 - serbiska
Talaalka covid-19 - somaliska
Vacunación contra la covid-19 - spanska
Vaksinasjovne covid-19 vööste - sydsamiska
ወክታበት ጸረ ኮቪድ-19 - tigrinja
Covid-19’a karşı aşılama - turkiska
Вакцинація проти covid-19 - ukrainska