Råd till dig som har covid-19
Råd till dig som har covid-19 - svenska lättlästHär är råd till dig som har till exempel en förkylning, influensa eller covid-19. Råden gäller dig som kan vara hemma och inte behöver få vård på sjukhus. Kontakta vården om du blir sjukare.
Här kan du läsa mer om covid-19.
Här kan du läsa mer om influensa.
Det är viktigt att du undviker nära kontakt med andra om du känner dig sjuk. Gör det tills du känner dig bättre. De flesta behöver inte lämna prov.
Vaccinera dig mot covid-19 när du har blivit frisk, om du inte redan är vaccinerad.
Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.
Drick mycket
Det är viktigt att dricka mycket, särskilt om du har feber eller hosta.
Det kan vara skönt att dricka något varmt eller kallt om du har ont i halsen. Drick till exempel vatten, te, buljong eller soppa. Du kan också äta glass, isglass eller yoghurt.
Lägg extra kuddar under huvudet
Det är bra om du kan ligga med huvudet högt. Det hjälper om du hostar mycket.
Lägg gärna extra kuddar under huvudet när du sover.
Ha svalt i sovrummet
Det kan vara skönt att ha svalt i rummet där du sover.
Du kan till exempel sänka värmen på elementet eller öppna fönstret.
Försök att röra på dig
Du behöver vila när du är sjuk. Men det är inte bra att ligga stilla för länge.
Försök att röra på dig några gånger om dagen.
Det här är exempel på vad du kan försöka göra:
- Rör på benen och fötterna.
- Byt sida ibland när du ligger.
- Sätt dig upp eller ställ dig upp ibland.
När du mår bättre kan du försöka vara utomhus och röra på dig. Gör inte mer än du orkar.
Du kan använda receptfria läkemedel
Du kan använda läkemedel med paracetamol om du har hög feber. Läkemedlen är receptfria.
Barn över sex månader kan använda läkemedel med paracetamol. Om barnet är under sex månader behöver du fråga en läkare först.
Du som har ont i halsen kan prova halstabletter.
Du kan använda nässprej
Du kan använda näsdroppar eller nässprej om du är täppt i näsan. Det finns receptfria näsdroppar och nässprej som innehåller koksaltlösning.
Det finns också receptfria näsdroppar och nässprej som minskar svullnaden i näsan. Sådana näsdroppar eller nässprej ska du högst använda i tio dagar.
Undvik att röka
Försök att inte vara på platser där andra personer röker. Hostan blir värre av rök.
Du som behöver vara hemma
Det kan kännas ensamt att vara hemma. Många personer tycker att det är jobbigt att inte träffa personer de brukar träffa.
Försök att ha kontakt med vänner och familj ändå. Ni kan till exempel ringa till varandra.
Det är bra att försöka göra saker vid samma tid som vanligt. Du kan till exempel gå upp och äta frukost samma tid som du brukar.
Du som behöver stöd
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan också hjälpa dig med var du kan söka vård, om du mår sämre.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska.
Ring +46 771-11 77 00 om du ringer från en telefon som har ett utländskt nummer.
Läs mer om covid-19 på lätt svenska - 1177.se
Mer information om covid-19
Other languages
Texten finns översatt till språken nedan:
نصائح إلى الأشخاص المصابين بكوفيد-19 - arabiska
Advice if you have COVID-19 - engelska
Ohjeita covid-19-tautiin sairastuneille - finska
עצות צו דיר מיט קאָװיד־19 - jiddisch
Neuvoja sulle jollako oon covid-19 - meänkieli
Rávvagat dutnje geas lea covid-19 - nordsamiska
توصیهها برای شما که کووید ۱۹ دارید - persiska
Porady dla osób chorujących na COVID-19 - polska
Konsilatsija tuke kaj situ covid-19 - romska kalderash
Dorada tuke kaj situ covid-19 - romska lovara
Советы для тех, кто болеет covid-19 - ryska
Talada la siinaayo qofka covid-19 qaba - somaliska
Recomendaciones en caso de haber contraído la covid-19 - spanska
Raerieh dutnjien gie covid-19:m åtnah - sydsamiska
ምኽሪ ኮቪድ-19 ንዘለካ - tigrinska
Covid-19 olanlar için tavsiyeler - turkiska
Поради тим, хто хворіє на covid-19 - ukrianska