Vårdgaranti – Lättläst
Vårdgaranti - svenska lättlästDet finns en gräns för hur länge du ska behöva vänta på att få vård. Du ska få den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Det kallas vårdgaranti.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Så fungerar vårdgarantin
Det här är dina rättigheter enligt vårdgarantin:
Kontakt med vårdcentralen samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.
Du kan till exempel ringa eller besöka vårdcentralen. Många mottagningar erbjuder också videosamtal.
Bedömning av ditt behov av vård inom tre dagar
Personalen på vårdcentralen bestämmer om du ska få vård. Det ska ske inom tre dagar.
Beslutet kan tas av till exempel en läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Ibland kan du behöva vård på en specialistmottagning. Personalen på vårdcentralen skickar då en remiss dit. Remissen innehåller information om dina besvär.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller även om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Behandling börjar inom 90 dagar
Du ska få behandling inom 90 dagar. Läkaren på specialistmottagningen beslutar om du ska få en behandling. Det kan till exempel vara en operation.
En del regioner har kortare tider för att få vård.
Remiss till barn- och ungdomspsykiatrin
Om läkaren bedömer vård inom barn- och ungdomspsykiatrin ska du få en första bedömning inom 30 dagar. Vid behov kan du erbjudas utredning och behandling inom ytterligare 30 dagar.
Planerade besök som du ställer in
Barn under 16 år har rätt att ställa in bokat besök eller behandling två gånger. Vuxna en gång.
Om du inte kommer på ett planerat besök skickar vårdgivaren tillbaka remissen.
Kontakt i Uppsala län
Vid frågor om när du får en bokad tid kontakta mottagningen.
Vid frågor om vårdgaranti kontakta Region Uppsalas vårdgarantienhet på telefon 018-611 60 60.

Om du inte får vård inom vårdgarantin
Vid frågor om vårdgaranti kontakta Region Uppsalas vårdgarantienhet på telefon 018-611 60 60.
Om vårdcentralen inte kan erbjuda dig vård enligt vårdgarantin kan du välja att lista dig på en annan vårdcentral. Du kan byta vårdcentral högst två gånger på ett år.
Vård på specialistmottagning
I regionerna finns personer som kan svara på frågor om vårdgarantin. De kan till exempel heta vårdlotsar. Om du har väntat för länge på vård kan en vårdlots hjälpa dig att komma till en annan specialistmottagning. Den kan finnas i en annan region än din egen.
Du kan inte själv välja specialistmottagning om du vill använda dig av vårdgarantin.
Du kan tacka nej till vård på en annan specialistmottagning. Då gäller inte vårdgarantin och du kan få vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta specialistmottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej.
Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Om du söker vård i en annan region
Skatteverket registrerar var du bor någonstans. Det kallas att vara folkbokförd. Vårdgarantin gäller bara där du är folkbokförd. Det är inte säkert att du får vård inom någon bestämd tid om du söker vård i en annan region.
Det är ditt behov av vård som avgör hur fort du får vård. Den som har störst behov får vård först. Det gäller oavsett var personen är folkbokförd.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar. Det är viktigt att du förstår hur dina val påverkar hur länge du får vänta på vård.
Vid frågor om vårdgaranti kontakta Region Uppsalas vårdgarantienhet på telefon 018-611 60 60.