Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Lämna prov för covid-19

Lämna prov för covid-19 - svenska lättläst

De flesta behöver inte lämna prov om de får symtom som kan vara covid-19. Men en del behöver göra det. Det gäller om du arbetar inom vården eller äldreomsorgen, bor på ett äldreboende eller har hemtjänst.

Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är. 

Läs en längre version av den här texten.

Läs mer om sjukdomen i texten covid-19.

När ska jag lämna prov?

Du kan behöva lämna prov om du har symtom som kan bero på covid-19. Det gäller även om du är vaccinerad.

Du behöver lämna prov om något av det här stämmer:

  • Du arbetar inom hälsovård, sjukvård eller inom äldreomsorg.
  • Du bor på ett äldreboende eller har hemtjänst.
  • En läkare eller en sjuksköterska ber dig att lämna prov.

Du kan få covid-19 igen. Men du behöver oftast inte lämna prov om du har haft covid-19 någon gång under de senaste tre månaderna.

Stockholms län

Om du arbetar inom sjuk- och hälsovården eller äldreomsorgen bokar du ett hemtest via appen Alltid öppet.

Läs mer om provtagning för medarbetare på vardgivarguiden.se

Att lämna prov

Det vanligaste provet kallas PCR-prov. 

Provet kan tas av någon som arbetar inom vården. Ibland kan du få ta provet på dig själv. Då får du mer information om hur du ska göra.

Stanna hemma tills du har fått svar

Det är viktigt att du stannar hemma tills du har fått svar på provet.

Antigentest - snabbtest

Det finns andra prov till exempel antigentest. De kallas också för snabbtest och kan köpas på apotek. 

Du behöver inte köpa ett antigentest om du inte vill det.

Så går provet till

Provet tas med en särskild pinne i näsan eller halsen, eller både i näsan och halsen.

Det kan kännas konstigt men gör inte ont.

Hur länge ska jag stanna hemma?

Stanna hemma om du känner dig sjuk. Det gäller även om du har fått provsvar om att du inte har covid-19. Stanna hemma tills du känner dig bättre.

Du som har covid-19

Om PCR-provet visar att du har covid-19 ska du stanna hemma tills du inte smittar.

Du smittar inte längre när allt det här stämmer:

  • Du mår tydligt bättre.
  • Du har varit utan feber i två dygn.
  • Det har gått minst fem dygn sedan du blev sjuk.

Du behöver inte lämna ett nytt prov för att ta reda på om du fortfarande smittar.

Läs mer i texten Råd till dig som har covid-19

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan