Bröstmjölksersättning och tillskottsnäring
Bröstmjölksersättning och tillskottsnäring - svenska lättlästBarn som inte får bröstmjölk behöver få bröstmjölksersättning. Den är gjord för att likna bröstmjölk. När barnet börjar äta vanlig mat kan barnet få så kallad tillskottsnäring i stället.
En del barn får både bröstmjölk och bröstmjölksersättning. Andra får endast bröstmjölksersättning.
Läs en längre version av texten här.
Bröstmjölksersättning
Bröstmjölksersättning innehåller allt barnet behöver de första sex månaderna. Den liknar bröstmjölk så mycket det går. Däremot ger den inte samma skydd mot infektioner som bröstmjölk ger.
Bröstmjölksersättning kallas också för modersmjölksersättning, ersättning eller tillägg.
Tillskottsnäring
Barnet kan börja få tillskottsnäring från tidigast sex månaders ålder. Den ges till barn som har börjat äta vanlig mat. Tillskottsnäringen är inte gjord för att vara den enda maten till barnet.
Vill du hellre fortsätta med bröstmjölksersättning går det också bra. Då kan barnet behöva få lite extra järn.
Använd endast godkänd ersättning
Barn ska få den ersättning som är gjord för barnets ålder. Du kan köpa bröstmjölksersättning och tillskottsnäring i livsmedelsbutiker eller på apotek.
Använd bara ersättning som är godkänd i Sverige.
finns som pulver som du blandar med vatten. Det finns också färdigblandad ersättning.
Nappar och nappflaskor
Det vanligaste är att barn får bröstmjölksersättning i flaska. Det finns många olika modeller av nappar och nappflaskor.
Pröva er fram till en modell som passar för barnet.
Det här är bra att tänka på när det gäller flaskor och nappar:
- Välj en flaska som rymmer minst 250 milliliter.
- Kontrollera att det inte finns sprickor i nappen.
- Byt flaska om den är repig.
- Välj en napp som är lagom stor för barnets ålder.
Så blandar du ersättning
Det är viktigt att vara noga med hygienen när du blandar ersättning.
Det här är viktigt att tänka på:
- Tvätta händerna först. Se till att det är rent omkring dig.
- Kontrollera att flaskor och nappar är rena.
- Använd kallt vatten ur kranen. Du som tar vatten ur egen brunn bör först kontrollera vattnets kvalitet.
- Följ doseringen som står på förpackningen. Ta inte för mycket eller för lite pulver.
- Ersättningen ska vara ljummen. Prova temperaturen genom att hälla några droppar på armen.
- Undvik att värma ersättningen i mikrovågsugn.
- Blanda ny ersättning eller tillskottsnäring för varje måltid. Spara blandad ersättning i högst en timme.
Så matar du barnet
Så här matar du barnet med flaska:
- Håll barnet tätt intill din kropp. Gärna hud mot hud.
- Rör med nappen mot barnets mun. När barnet söker nappen och gapar kan du föra in nappen i barnets mun.
- Vinkla flaskan så att hela nappen blir fylld av ersättning. Barnet kan annars svälja luft.
- Håll flaskan stilla och låt barnet bestämma takten. Ta pauser om barnet behöver.
- Låt barnet suga tills barnet själv släpper nappen.
Filmen visar hur du matar ett barn med flaska.
Filmen visar hur du matar ett barn med flaska.
Så gör du rent flaskan och nappen
Diska flaskan och nappen med diskmedel i varmvatten.
Du kan diska flaskan i diskmaskinen, men helst inte nappen.
Om du behöver råd och stöd
Det kan ta tid innan flaskmatningen fungerar bra och du kan behöva ha tålamod. Du som har frågor eller behöver hjälp kan kontakta BVC. Den första veckan efter att barnet har fötts kan du kontakta BB.