Undersökningar av det nyfödda barnet
Undersökningar av det nyfödda barnet - svenska lättlästEtt nyfött barn undersöks på olika sätt under sina första dygn. De flesta undersökningar görs på sjukhuset innan ni åker hem. Ni kan behöva komma tillbaka för undersökningar om ni har åkt hem tidigt.
Det kan vara olika när en del av undersökningarna görs. Det beror till exempel på hur du och barnet mår.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Direkt efter förlossningen
Barnet undersöks flera gånger direkt efter förlossningen.
Personalen lyssnar bland annat på hur hjärtat slår och hur barnet andas.
Barnet får behandling om det behövs.
Barnet kan oftast ligga hos en förälder under tiden. Ibland undersöks barnet vid ett särskilt bord.
En barnmorska undersöker barnet
En barnmorska undersöker barnet några timmar efter födseln. Då sker det här:
- Barnet vägs och mäts.
- Barnets kroppstemperatur mäts.
- Ett särskilt ämne i blodet mäts. Barnmorskan mäter detta med en mätare på huden. Ibland behövs ett blodprov. Om värdet är högt kan barnet behöva behandling.
- Barnet får en spruta i låret med K-vitamin.
- Ibland mäts blodsockret. Det tas oftast med en nål på barnets fot.
En barnläkare undersöker barnet
Alla barn undersöks av barnläkare innan de åker hem.
Vid undersökningen lyssnar och undersöker barnläkaren bland annat det här:
- hjärtat
- lungorna och andningen
- magen
- ögonen
- huvudet
- könsorganet och ändtarmen
- huden.
Du som har fött hemma
En barnläkare bör undersöka barnet så snart som möjligt efter förlossningen.
Prata med en barnmorska före förlossningen för att planera en tid.
PKU-prov
Efter två dygn tas ett blodprov som kallas PKU-prov. Provet tas från ett blodkärl på barnets hand eller fot.
Provet tas för att undersöka om barnet har någon ovanlig sjukdom.
Det är bra om barnet är mätt vid provtagningen. Då blir barnet lugn och det gör mindre ont. Ibland kan barnet få sockervatten i munnen under tiden som provet tas.
Undersökning av barnets hörsel
Barnmorskan undersöker barnets hörsel. Undersökningen brukar göras när barnet sover.
POX-screening
Vid POX-screening kopplas en apparat till barnets hand eller fot. Den sätts fast med en klämma eller en självhäftande tejp.
Undersökningen görs för att upptäcka medfödda hjärtfel.
Det går snabbt och gör inte ont.
Barnets första kiss och bajs
Personalen på sjukhuset kontrollerar om barnet har kissat och bajsat innan ni åker hem.
Här kan du se bilder på hur barnets kiss och bajs ändrar färg den första veckan.
Barnavårdscentralen tar över
När ni har kommit hem från sjukhuset har ni er första kontakt med barnavårdscentralen, BVC. Då kommer en BVC-sköterska på hembesök.
Du kan få en tolk
Du kan ha rätt till tolk om du inte pratar svenska.