Undersökningar under graviditeten - fosterdiagnostik – Lättläst
Undersökningar under graviditeten - svenska lättlästNär du är gravid kan du göra undersökningar av fostret i magen. Undersökningarna kallas fosterdiagnostik. Du väljer själv om du vill bli undersökt.
Texten är översatt till flera språk.
Du kan läsa en längre version av texten här. Texten är inte på lättläst svenska.
Du kan få göra flera undersökningar
När du är gravid kan du få göra en eller flera av de här undersökningarna:
- ultraljud
- KUB – kombinerat ultraljud och blodprov
- blodprovet NIPT
- prov från fostervattnet
- prov från moderkakan.
Din barnmorska berättar vilka undersökningar du kan få göra.
Vad visar undersökningarna?
Undersökningarna visar hur fostret utvecklas. De kan också visa om något inte är som det ska.
Din barnmorska kan berätta mer om undersökningarna och vad de kan visa.
Du bestämmer själv
Barnmorskan erbjuder dig att göra fosterdiagnostik. Men det är helt frivilligt. Det betyder att du själv bestämmer om du vill bli undersökt eller inte.
Ingen annan kan bestämma det åt dig. Vad som känns rätt eller fel kan vara olika för olika personer. Därför ska du alltid göra det som känns rätt för dig.
Prata med din barnmorska
Berätta för din barnmorska om du vill bli undersökt. Fundera gärna på vad du själv tycker och känner inför undersökningarna. Fråga din barnmorska om du undrar över något.
Du kan ändra dig när som helst. Till och med precis när du ska bli undersökt.
Ultraljud
Det är vanligt att göra två undersökningar med ultraljud under graviditeten.
Den första undersökningen med ultraljud brukar du få göra mellan vecka 11 och 14. Den andra mellan vecka 18 och 22.
Så går ultraljudet till
Du får lägga dig ner på en säng. Barnmorskan smörjer en gelé på din mage.
Sedan sätter barnmorskan en speciell dosa på din mage. Du får se fostret på en skärm.
Barnmorskan undersöker hur fostret utvecklas. Du får veta ungefär när du ska föda och om du har mer än ett foster i magen.

KUB – kombinerat ultraljud och blodprov
Ibland blir du erbjuden att göra ett prov som kallas KUB. Det består av ett ultraljud och ett blodprov. KUB brukar göras i vecka 12.
Så går KUB till
Först får du lämna ett blodprov. Efter det gör du ett ultraljud.
Du får svaret från KUB direkt efter ultraljudet.
Blodprovet NIPT
NIPT är ett blodprov i din arm. Du kan bli erbjuden att göra NIPT efter undersökningen KUB.
Prov från fostervattnet
I livmodern finns fostervatten som skyddar fostret. Du kan få lämna ett prov från fostervattnet efter undersökningen KUB.
Så går provet till
En läkare tar provet med en nål genom din mage. Provet gör inte ont.
Provet ökar risken för missfall lite grann. Men risken är fortfarande mycket liten.
Prov från moderkakan
I livmodern finns en moderkaka som ger näring och syre till fostret. Du kan få lämna ett prov från moderkakan efter undersökningen KUB.
Så går provet till
En läkare tar provet med en nål genom din mage. Provet gör inte ont.
Provet ökar risken för missfall lite grann. Men risken är fortfarande mycket liten.
Du kan behöva fatta svåra beslut
Om proverna visar att något inte är som det ska kan du behöva fatta svåra beslut. Vissa personer vill göra abort och avbryta graviditeten. Andra vill behålla fostret oavsett vad undersökningarna visar.
Du som är gravid bestämmer själv hur du vill göra.
Du bestämmer själv fram till graviditetsvecka 18. Efter det gäller särskilda regler för abort. Din barnmorska kan berätta mer.
Om du behöver prata med någon
Ibland kan det vara skönt att prata med någon. Det kan vara någon du känner eller en kurator. Berätta för din barnmorska om du vill prata med en kurator.
Samtalet kostar inget.
Other languages
Texten finns översatt till följande språk:
Tests during pregnancy – foetal diagnostics – English
Baaritaanada inta aad leedahay uurka – baaritaanada uurjiifka -Somaliska