LÄTT SVENSKA

Skydda dig mot influensa

Skydda dig mot influensa - svenska lättlästInnehållet gäller Jönköpings län

Influensa är en smittsam virussjukdom som ger dig hosta och hög feber.

De flesta blir friska inom en eller två veckor. Men för gamla eller människor med vissa kroniska sjukdomar som till exempel hjärtproblem eller diabetes kan det vara farligt att bli smittad.

Det bästa skyddet mot influensa är att du vaccinerar dig innan du blir sjuk. Du kan få influensa även om du är vaccinerad, men vaccinet gör att du inte blir lika sjuk.

Influensavaccination är gratis för dig som tillhör någon riskgrupp, har fyllt 65 år eller är gravid.

Du vaccinerar dig på din vårdcentral.

Tider och platser för vaccination mot influensa i Jönköpings län 

Influensa och covid-19

Symtomen för influensa liknar symtomen för covid-19. Har du hosta eller feber ska du inte vaccinera dig mot influensa. Kontakta istället din vårdcentral för provtagning av covid-19.

Vaccination mot influensa hjälper inte mot covid-19. Men om du får influensa och covid-19 samtidigt kan du bli väldigt sjuk.

Under november är vaccinationstiderna reserverade för dig som tillhör en riskgrupp, har fyllt 65 år eller är gravid. Det är gratis. Från december kan du som inte tillhör en riskgrupp vaccinera dig och det kostar 300 kr. Frikort gäller inte.

Var rädd om dig och vaccinera dig mot influensa!

Till toppen av sidan