Förlossning

Hur du upplevde din förlossning

Hur du upplevde din förlossning - svenska lättläst

Det är vanligt att känna många känslor efter att du har fött barn. Därför kan det vara bra att prata om förlossningen med en barnmorska eller läkare. Du kan få mer stöd om du behöver.

Hur man upplever förlossningen är olika från person till person.

Det är olika om man behöver och vill prata om förlossningen.

Prata med en barnmorska eller läkare på sjukhuset

Du kan prata med en barnmorska eller en läkare när du är kvar på sjukhuset efter du har fött barn. Du kan ställa frågor och få svar.

Din partner eller någon annan närstående kan vara med vid samtalet.

Ibland ställer barnmorskan frågor

Efter en del förlossningar brukar barnmorskan fråga om hur man mår och upplevde den.

Det kan till exempel vara om barnet föddes med kejsarsnitt som inte var bestämt innan. Ett annat exempel är om barnet har behövt extra vård efter födelsen.

Säg till om du vill prata, om ingen har frågat dig.

Efter du har kommit hem

Några veckor efter att du har kommit hem får du besöka en barnmorskemottagning och träffa en barnmorska.

Då pratar ni om hur du upplevde din förlossning och hur du känner dig.

Ni läser och går igenom din journal från förlossningen. En journal är de anteckningar som personalen gjorde om tiden du var på sjukhuset.

Om du behöver mer stöd och hjälp

Du kan få stöd och hjälp om du mår dåligt psykiskt eller kroppsligt efter förlossningen.

Barnmorskan hjälper dig om du behöver träffa en läkare. Du kan också få hjälp att träffa till exempel en psykolog eller en fysioterapeut.

Den första veckan efter förlossningen kan du kontakta sjukhuset där du födde barnet.

Efter en vecka kan du kontakta en barnmorskemottagning. Här kan du hitta barnmorskemottagningar.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

فارسى - persiska

Soomaali – somaliska

ትግርኛ – tigrinska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan