Fortsätt koka vattnet - indikationer på parasiter i dricksvattnet för Visby med omnejd
Innehållet gäller Gotland

Det kan finnas parasiter i det kommunala dricksvattnet i Brissund, Själsö, Väskinde, Visby, Vibble och Västerhejde. Dessa kan ge symtom i form av magsjuka/diarré. Ring 1177 om du har symtom. Svar på vanliga frågor finns på gotland.se

Kroppen

Så fungerar det manliga könsorganet – Lättläst

Så fungerar det manliga könsorganet - svenska lättläst

Det manliga könsorganet består av flera delar. Vissa delar sitter utanpå kroppen. Andra sitter inuti kroppen. Penisen gör att du kan kissa, ha sex och göra någon gravid.

Alla kroppar ser olika ut. Penisar kan vara långa eller korta, raka eller sneda. Färgen och lukten kan också vara olika. Du kan läsa en längre version av texten här.

Penisens olika delar

Penisen består av roten, penisskaftet och ollonet. De innehåller en vävnad som kan fyllas med blod. Det är det som händer när du får stånd.  

Ollonet är mycket känsligt 

Längst ut på penisen finns ollonet. Ollonet är mycket känsligt. Det är vanligt att få små knottror runt ollonet. De heter penila papler och är ofarliga. 

Förhuden skyddar ollonet 

Förhuden sitter runt ollonet och skyddar det. Under förhuden finns något som heter talg. Talgen skyddar ollonet från infektioner. Det är viktigt att tvätta under förhuden så att det inte bildas bakterier och luktar illa.  

I många kulturer är det vanligt att ta bort förhuden. Det gör man genom en operation. Det brukar kallas för omskärelse. Det görs ofta på små barn eller bebisar.  

Om du har trång förhud kan du behöva behandling. Det kan behandlas med en salva eller operation.  

Pungen håller testiklarna svala

Under penisen sitter pungen. I pungen finns två testiklar. Testiklarna kan också kallas för pungkulor. Testiklarna bildar spermier. De bildar också ett hormon som heter testosteron. 

Pungen hänger utanpå kroppen för att hålla testiklarna svala. Spermier bildas bäst när det är lite kallare än inne i kroppen. Om du har för trånga kalsonger eller badar i hett vatten ofta kan det göra att spermierna blir färre. Men det brukar bli bättre så fort du slutar med det.  

Spermierna mognar i bitestiklarna 

Bakom varje testikel finns en bitestikel. Där mognar spermierna. Sedan färdas spermierna genom sädesledaren ut till urinröret.  

När du får utlösning får du oftast en orgasm

När du har sex eller onanerar kan du få utlösning. Det kallas också för sperma eller sats. Sperma består mest av vätska, men också av spermier. 

När du får utlösning får du oftast också en orgasm. Det är också vanligt att få utlösning i sömnen.

Kiss och sperma kommer från urinröret

Urinröret går genom penisen. Det kommer både kiss och sperma från urinröret. När du har stånd kan det vara svårt att kissa, eftersom kroppen stänger av vägen från urinblåsan. 

Prostatan bildar vätska 

Prostatan är en körtel inuti kroppen. Prostatans uppgift är att göra vätskan som spermierna kommer ut med. Vätskan skyddar spermierna och hjälper dem att simma.

Precis under prostatan finns två små körtlar som heter Cowpers körtlar. De gör urinröret fuktigt när du blir upphetsad.

Spermierna bestämmer könet

Spermierna kan ha antingen en X-kromosom eller en Y-kromosom. Ägget i livmodern har alltid både en X-kromosom och en Y-kromosom. När en spermie med X-kromosom befruktar ett ägg blir det flicka. När det är en spermie med Y-kromosom blir det en pojke.

Besvär i underlivet

De flesta som har besvär i underlivet behöver inte söka vård. Men om du har klåda, värk eller andra besvär i underlivet som inte går över kan få hjälp.  

Var ska jag söka vård? 

Kontakta en vårdcentral, hud- och könsmottagning, mottagning för sexuell hälsa eller en mansmottagning. 

Du som är mellan 13 till 23 år kan kontakta en ungdomsmottagning.  

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha råd eller hjälp med var du kan söka vård.  

Var ska jag söka vård?

Kontakta en vårdcentral, hud- och könsmottagning, mottagning för sexuell hälsa eller en mansmottagning. 

Du som är mellan 13 till 23 år kan kontakta en ungdomsmottagning.  

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha råd eller hjälp med var du kan söka vård.

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan