Fetma

Övervikt och fetma hos vuxna

Övervikt är när du väger så mycket att det är ohälsosamt. Kraftig övervikt kallas fetma. Vid fetma ökar risken för sjukdomar som till exempel högt blodtryck, diabetes typ 2 och belastningsskador i lederna. Ibland behövs bara små förändringar för att minska i vikt. Du kan få hjälp om du behöver det.

Den här texten handlar om övervikt och fetma hos vuxna. Du kan även läsa texten om övervikt och fetma hos barn. Fetma kallas också obesitas.

Läs mer på 1177.se

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Träning

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse. Därför är det bra att träna varierat, både kondition, balans och muskelstyrka.

Är GI, 5:2 eller LCHF-dieten bra metoder om man vill gå ner i vikt?

Vad innebär det att följa dieterna GI, 5:2 och LCHF? Är dessa dieter bra och hälsosamma metoder att använda sig av? Vilken diet rekommenderar ni?

Risker med att köpa läkemedel på nätet

Det finns många webbplatser som säljer läkemedel. Men alla webbplatser är inte godkända, och får därför inte sälja läkemedel. Handla bara från webbplatser som är godkända.

Patientlagen

Patientlagen är en lag som har tagits fram för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få om din vård.

Sömnen är viktig för din hälsa

Sömn behövs för att din kropp och din hjärna ska få återhämta sig och bearbeta intryck. När du sover på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Sömn kan också minska risken för sjukdomar.

Så äter du hälsosamt

Hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för att du ska få hjärt-kärlsjukdomar, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. Du behöver inte förändra dina matvanor helt och hållet i ett enda steg. Kom ihåg att varje liten förändring kan göra stor skillnad.

Bra att veta om näring

Du behöver få i dig olika näringsämnen varje dag för att kroppen ska må bra. Dessa näringsämnen är kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler. Genom att äta varierat får du i dig det du behöver.

Stress

Att uppleva stress är en del av livet. Alla blir stressade någon gång. Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi. Men om stressen pågår länge kan kroppen ta skada. Därför är det viktigt med återhämtning och vila. Det finns många saker du kan göra för att motverka stress.

Så kan du mäta hur mycket du rör dig

Du kan mäta hur mycket du rör dig med hjälp av en så kallad aktivitetsmätare. Det kan vara ett enkelt sätt att få kontroll över din fysiska aktivitet. Det finns olika typer av aktivitetsmätare i till exempel mobiltelefoner, klockor och armband.

Till toppen av sidan