Välj region för att få mer information från 1177.se

Välj region för att få mer information från 1177.se
karta
OM 1177 VÅRDGUIDEN

Hjälplinjen – tillfälligt psykologiskt stöd

Hjälplinjen erbjuder tillfälligt psykologiskt stöd på telefon, alla dagar kl 13-22. Det kostar som ett vanligt samtal och du kan vara anonym.

En person sitter vid ett bord och tittar ut genom fönstret.

Hjälplinjen – tillfälligt psykologiskt stöd

Ring 0771-22 00 60

Vill du nå Hjälplinjen via texttelefon kan du göra det via förmedlingstjänsten Texttelefoni.se.

Öppet 13-22 alla dagar

Alla människor hamnar ibland i situationer som är svåra att hantera. Det kan handla om dig själv eller någon som står dig nära. Kanske har du en vän eller anhörig som mår psykiskt dåligt på ett sätt som också påverkar dig. Många gånger kan du ta dig igenom krisen på egen hand eller med stöd av närstående, men ibland kan du behöva prata med en utomstående.

Ett första stödsamtal

Hjälplinjens telefonjour erbjuder psykologiskt stöd till människor i kris. Du erbjuds ett första stödsamtal, men ingen behandling eller upprepad kontakt. Både du som ringer till Hjälplinjen och den som svarar är anonyma.

I ett samtal med Hjälplinjen kan du få hjälp med att sortera tankar och känslor. Du kan även få råd om hur du kan söka dig vidare för att få rätt hjälp. De som svarar har stor erfarenhet av att stödja människor i kris och alla har professionell utbildning som exempelvis psykolog, socionom eller sjuksköterska.

Om du snabbt behöver hjälp

Behöver du få ett snabbt svar om vart du ska vända dig inom vården kan du alltid ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

Om du behöver akut hjälp, ring 112. 

Vad kostar det att ringa till Hjälplinjen?

Stödet från Hjälplinjen är kostnadsfritt. Själva telefonsamtalet kostar lika mycket som ett vanligt telefonsamtal. Vad den exakta kostnaden blir beror på vilken telefonoperatör och vilket abonnemang du har.

Läs mer om psykisk hälsa

På 1177 vårdguidens sidor om psykisk hälsa kan du få information och läsa om olika symtom och tillstånd samt hitta vägledning till hjälp och behandling. Här finns det dessutom krönikor, berättelser och reportage om människors egna erfarenheter, känslor och tankar om psykisk hälsa och ohälsa.

Frågor om hjälplinjen

Har du synpunkter på eller frågor om Hjälplinjens verksamhet? Kontakta Hjälplinjen. Observera att vi inte svarar på personliga frågor om din eller någon av dina närståendes psykiska hälsa på denna e-postadress. 

Meddelanden som skickas till denna adress raderas senast en vecka från dagen vi tagit emot meddelandet. Mer information om vår behandling av personuppgifter hittar du här.