Tobak och alkohol

Hjälp att sluta röka

Det är aldrig för sent att sluta röka. Kroppen börjar återhämta sig nästan omedelbart när du gör ett rökstopp. Det viktigaste för dig som planerar att sluta röka, är att du själv verkligen vill.

Att vara röksugen handlar till stor del om kroppens starka nikotinberoende. Men röksuget handlar också om vanor och inlärt beteende. Du kan läsa mer om det i texten Rökning och snusning

Läs mer

Rökning och snusning

När du röker eller snusar får du i dig ämnen som är skadliga för kroppen. Dessa ämnen gör till exempel att blodtrycket och pulsen ökar och att du får sämre kondition. De gör också att risken ökar för flera sjukdomar, som olika typer av cancer och diabetes typ 2. Det är lätt att bli beroende av att röka och snusa, men du som vill sluta kan få stöd och hjälp.

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Skapa en hållbar vana - gör en hälsoplan

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp realistiska och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv – att göra din egen hälsoplan.

Till toppen av sidan