Fysisk aktivitet och träning

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också. Försök därför att få in mer rörelse i vardagen och undvik stillasittande.

En person som går med barnvagn utomhus.
Det är bra att röra på sig, till exempel ta en promenad utomhus.

Du som är vuxen rekommenderas att göra någon form av aktivitet som är måttligt ansträngande minst två och en halv timme varje vecka. All sorts träning räknas, även den du får genom vardagsaktiviteter. Det kan till exempel vara att cykla istället för att åka bil, ta trapporna istället för hissen, plocka svamp eller städa.

I den här texten hittar du tips på hur du kan vara mer fysiskt aktiv och hur du kommer igång. Det är aldrig för sent att börja. Och det kommer ge dig stora hälsovinster. Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av och att varje steg räknas.

mer på 1177.se och andra webbplatser

Power walk

Power walk är en form av träning då du går en snabb och kraftfull promenad. Du går alltså lite snabbare än vanligt med större och mer kraftfulla rörelser i armar och ben. Power walk kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett.

Film: Träna hemma - lång version

Den här filmen visar hur du kan komma igång med styrketräning på ett enkelt sätt. Filmen gör det lätt att träna hemma om du inte har tid eller möjlighet att gå till en träningslokal. 

FaR - fysisk aktivitet på recept

Genom att öka din fysiska aktivitet kan du förebygga och behandla många sjukdomar. Du som behöver stöd med detta kan få Fysisk aktivitet på recept, FaR. Det innebär att du får ett recept på någon rörelseaktivitet.

Minska risken för cancer

Risken för cancer påverkas av saker som du själv kan göra något åt. Råd och svar om livsstil och cancer finns på webbplatsen för cancerforskning hos WHO, Världshälsoorganisationen.

Till toppen av sidan