RÖKFRI

Stress och rökning

En cigarett kan kännas som en belöning när du gjort något bra, eller som en tröst när du är nedstämd. Den kan också fungera som ett sätt att koppla av på. Brukar du känna dig lugnad av en cigarett när du är stressad?

Om du gör det är du inte ensam. De flesta rökare utvecklar en koppling mellan stress och rökning. Det finns en hel del som kan göra oss stressade, arga eller ledsna till vardags - och att sluta röka innebär också många förändringar i vardagen som kan framkalla sådana känslor.

Vad är stress?

"Stress" är ett begrepp som används för att beskriva när hormoner som är nödvändiga för vår överlevnad i stället börjar skada oss. Ett sådant hormon är till exempel adrenalin.
Stresshormonerna har normalt en mycket viktig funktion, bland annat förbereder de kroppen på att möta plötsliga och starka påfrestningar. De gör våra muskler beredda för snabb handling, antingen fly från en fara eller kämpa för att överleva. Hjärtat börjar slå fortare och blodsockret höjs, vilket ökar flödet av syre och energi till våra muskler.

Moderna tigrar jagar oss

Våra förfäder kanske mötte en riktig tiger, men vårt moderna samhälle är fyllt av andra hot som får våra kroppar att frigöra stresshormoner. Varje dag orsakar de moderna tigrarna att våra stresshormoner rusar i höjden. Dina urgamla instinkter säger dig att du ska kämpa eller fly - men du kan inte. Du är bunden av normer, regler och lagar som säger att du inte har rätt att attackera någon som du inte kommer överens med.

En cigarett lugnar inte – tvärt om

Det kan vara en verklig känsla att känna sig lugnare av en cigarett, men egentligen händer det rakt motsatta i kroppen. Tobak innehåller stimulerande ämnen. När du drar in rök och nikotinet går ut i blodet ökar puls och blodtryck. Nikotin bidrar alltså till att öka stresstillståndet i kroppen. Den som är beroende av tobak har vant sig vid att ha en viss nivå av nikotin i kroppen. När den nivån sjunker får man abstinensbesvär, eller avvänjningssymtom. Ett av dem är oro och denna dämpas tillfälligt när man röker och fyller på med nikotin. Det blir som en ond cirkel.

Många stressperioder

Om du röker 15 cigaretter om dagen går du igenom minst 15 perioder av stress varje dag, varje gång behovet av en cigarett dyker upp. Kommer du över den första perioden av abstinens efter ett rökstopp slipper du alltså 15 stressperioder om dagen. När du slutar röka sjunker stressnivån i kroppen automatiskt när nikotinet lämnar kroppen.

Några tips

  • Rör på dig. Ge stresshormonerna något bra att göra, så att de inte skadar dig! Ett av de allra bästa sätten att minska stress är motion och fysisk aktivitet. En rask promenad på 30-45 minuter varje dag kan vara allt du behöver för att hålla undan stresskänslor. Har du mycket energi i kroppen kanske du behöver mer intensiv motion, till exempel en joggingtur 2-4 gånger i veckan eller ett motionspass 2-4 gånger i veckan.
  • Pröva en avslappningsövning. Det finns många varianter av avslappningsövningar att välja bland. Varför inte i kombination med att du rör på dig, efter en promenad eller ett motionspass?
  • Ta en paus. Ge dig en stund av lugn och ro från dina sysslor. Kanske ta en frukt?
Till toppen av sidan