RÖKFRI

Hjärnans belöningssystem

Suget efter en cigarett kommer ofta i miljöer eller situationer som man kommit att förknippa med rökning. Men när du lyckats möta dessa situationer några gånger utan att röka blir kopplingen till rökning mindre stark och röksuget avtar.

Saker som utlöser lusten att röka

Rökningen har blivit förknippad med många olika saker i din dagliga miljö. Det kan till exempel vara särskilda situationer, platser, vissa människor, vissa maträtter eller drycker. Kanske belönar du dig själv i samband med kafferasten på jobbet, kanske njuter du mest efter en måltid eller när du sitter och pratar i telefonen. Men också stress, oro, nervositet eller leda kan utlösa röksug.

Bryt kopplingen med nya vanor

Mer än hälften av alla röksug du upplever under de första veckorna efter att du har slutat röka kan bero på de här kopplingarna. När du slutar röka kan de här platserna och sakerna fortsätta att väcka din längtan efter en cigarett. Men var lugn, kopplingen mellan rökningen, platserna och sakerna kommer gradvis att försvinna när du har mött dem några gånger utan att röka.

Röksug som utlöses av mindre trevliga saker är svårare att planera för, men det går att höja motivationen för att stå emot suget även i de situationerna.

Röksugen blir färre

När du sedan lyckas bryta hjärnans ihopkoppling kommer röksugen att bli mycket färre och lättare att stå emot. Bästa sättet att bryta hjärnans koppling mellan rökning och olika situationer och platser är att hitta nya vanor och göra saker i annan ordning och på andra platser.

 

 

Till toppen av sidan