RÖKFRI

Alkohol och rökning

Alkohol och tobak kan vara en lockande kombination. Ett glas öl kan då räcka för att utlösa ett begär efter en cigarett. För sådana situationer behöver du motivation och metoder.

Det är vanligt att börja röka igen i samband med att man dricker alkohol. Därför är det bra om du kan undvika alkohol de första gångerna du går på fest eller går ut på krogen efter rökstoppet.

Risker

Det finns en risk för att man börjar dricka mer alkohol när man har slutat röka. Som rökare kanske du tar en klunk av ölet eller vinet för att sedan dra några bloss på cigaretten. Som rökfri har du ingen cigarett att suga på, utan dricker kanske mer och oftare. Och mer alkohol ger sämre omdöme – man får svårare att stå emot och återfaller lättare i rökning.

Situationen kan ge röksug

Ett vanligt problem med att gå ut på lokal eller gå på fest är att själva situationen ger associationer till rökning. Som rökare har du vant din hjärnas belöningssystem vid att röka bland vänner och i sociala sammanhang. Det ökar risken för att du ska tända en cigarett när du befinner dig i en sådan situation.

Metoder

Det handlar om att ersätta cigaretten med något. När du dricker alkohol kan du ersätta cigaretten med vatten. För varje mun alkohol du dricker ska du dricka 6–7 munnar mineralvatten. På så sätt får händerna något att göra och du får föra något till munnen, typiska rörelser för en rökare som du alltså ersätter med ett glas mineralvatten.

Nikotintuggummi

Du kan också använda nikotinläkemedel, exempelvis tuggummi. På så sätt är du mer motståndskraftig om du blir röksugen. Se till att du har med dig tillräckligt för en kväll ute – riskera inte att tuggummina tar slut.

Undvik alkohol de första gångerna

De första gångerna du går ut eller går på fest efter rökstoppet kanske du helt enkelt ska låta bli att dricka alkohol överhuvudtaget. På det sättet kan du öva dig i att vara i situationer där du tidigare rökt utan att alkoholen minskar din motståndskraft mot röksuget.

Att sluta röka är en process

Det viktigaste du kan göra är att säga till dig själv flera gånger innan du går på fest eller går ut på krogen: ”Jag har slutat röka och kommer inte att röka ikväll”. Du måste hela tiden påminna dig själv om att du är inne i en process som handlar om att bryta en vana du själv uppfattar som dålig.

Att ändra en vana som rökning är ett arbete som varken är lätt eller kvickt avklarat. Men om du håller ut några veckor kan du se fram emot en tillvaro där inga cigaretter styr ditt liv och ditt beteende.

Till toppen av sidan