LÄS ANDRAS FRÅGOR

Vad kan jag göra åt mina hälseneproblem?

Fråga

Jag är en man i femtioårsåldern och jag har haft hälseneproblem i nio månader. Till att börja med fick jag diklofenak och sedan har jag stretchat, gjort excentrisk träning, haft bra skor med studs i sulan och klackförhöjning.

Min motion före problemen var hundpromenader på fem till sex kilometer per dag, lite dans och en del cykelåkning. Jag har blivit bättre, men inte helt bra. Vad kan jag göra?

Svar

Du har prövat det mesta i behandlingsväg.

Du skriver att du blivit bättre och att det har gått nio månader nu. När du är 50 år kan det ta åtskilliga månader innan du blir helt bra. Men de allra flesta blir helt bra förr eller senare.

Excentrisk träning är oftast bäst när det gäller hälseneproblem. Det är även bra att stretcha. Cykling är också bra för hälsenorna, men då ska du inte cykla i backar utan på en låg belastning och helst så att du trampar bara med framfoten. Är du inte van att cykla med cykelskor är denna cykelträning lättast att göra på en motionscykel. En stunds cykling om dagen gör stor nytta för personer med hälseneproblem.

Ett alternativ är att du cyklar på slätt underlag, med låg belastning. Låg belastning får du om du cyklar på en låg växel. Har du inte växlar på cykeln kan du i stället cykla i lugn takt. Det gäller som sagt att belasta framfoten. En rekommendation är att sätta pedalen under framfoten, framför hålfoten.

En annan bra träning är balansträning och koordinationsträning på en balansplatta. En sådan kan du köpa på en sportaffär. Din fysioterapeut kan visa dig hur du ska träna med cykel och balansplatta.

Om inget hjälper och det inte blir bättre finns det ibland möjlighet att göra en operation och rensa bort ärrvävnad som sitter i och runt senan.

Läs gärna mer i vår text om hälseneinflammation.

Till toppen av sidan