Läs andras frågor

Kan jag träna hårt när jag har fyllt 50?

Fråga

Min 50-årskontroll visade att jag hade förhöjt kolesterolvärde och sedan dess har jag börjat motionera mera regelbundet. Konditionen har förbättrats och numera avslutar jag alltid mitt träningspass med ett hårt intervall där jag når maxpuls. Mitt mål är att delta i Vasaloppet.

Kan det vara skadligt att träna hårt med maxpulsintervaller när jag har fyllt 50 år?

Svar

Ett par goda råd för dig som vill börja träna efter att du fyllt 50 år, är följande:

  • Börja träna försiktigt.
  • Se till att träna regelbundet.

Börjar du försiktigt är risken liten för att du ska få belastningsskador. Det är också lättare att få regelbundna träningsvanor om du börjar försiktigt.  

Rådgör med läkare om du är över 50, har riskfaktorer och vill börja träna hårt

Du som är över 50 år och har någon av följande riskfaktorer bör prata med en läkare innan du börjar med hårdträning:

Vad är maxpuls?

Maxpuls är det maximala antal slag som ditt hjärta kan slå under en minut.

Så här beräknar du din maxpuls: Utgå från 220 och sedan dra bort din egen ålder. Om du är 50 år blir maxpulsen alltså 220 – 50 = 170.

Konditionsträning fungerar bra även utan träning med maxpuls

Du behöver inte träna med maxpulsintervaller för att förbättra din kondition. Konditionen förbättras redan vid träning som ger åtminstone 70 procent av maxpulsen. Vid ungefär 80 procent av maxpuls är de flesta nära sin maximala volym för hjärtslag. Det innebär att hjärtat får arbeta rejält trots att du tränar mer lågintensivt.

Så räknar du ut 80 procent av din maxpuls om din maxpuls är 170: 170 x 0,8 = 136.

Det finns flera fördelar med att träna vid 80 procent av maxpuls jämfört med maxpulsträning:

  • Fettförbränningen är större.
  • Den upplevda ansträngningen är betydligt lägre.
  • Du orkar träna en längre tid. Detta är bra om du förbereder dig för att genomföra ett Vasalopp där arbetstiden är mycket lång.
  • Energiförbrukningen och upplevelsen av trötthet är mer lik det kroppen upplever när du genomför ett Vasalopp. Detta är därför ett bra sätt att träna om ditt mål är att delta i Vasaloppet.

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt

Träning och fysisk aktivitet gör att du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre och risken för benbrott minskar. Fysisk aktivitet i olika form kan minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes och psykisk ohälsa.

Läs mer om hur kroppen påverkas positivt av rörelse och träning.

Läs mer på 1177.se

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Att hålla sig i form som senior

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra om du regelbundet tränar muskelstyrka, kondition och balans. Då kan du få styrka och uthållighet för de aktiviteter du planerar eller drömmer om.

Film: Träna hemma - kort version

Den här filmen visar hur du kan komma igång med styrketräning på ett enkelt sätt. Filmen gör det lätt att träna hemma om du inte har tid eller möjlighet att gå till en träningslokal. 

Film: Träna hemma - lång version

Den här filmen visar hur du kan komma igång med styrketräning på ett enkelt sätt. Filmen gör det lätt att träna hemma om du inte har tid eller möjlighet att gå till en träningslokal. 

Så kan du mäta hur mycket du rör dig

Du kan mäta hur mycket du rör dig med hjälp av en så kallad aktivitetsmätare. Det kan vara ett enkelt sätt att få kontroll över din fysiska aktivitet. Det finns olika typer av aktivitetsmätare i till exempel mobiltelefoner, klockor och armband.

Träning

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse. Därför är det bra att träna varierat, både kondition, balans och muskelstyrka.

Till toppen av sidan